Bár a használtautó-piac a legtöbb országban stabilizálódott és visszatért a járvány előtti szintre, az átláthatóság továbbra is komoly problémát jelent. Évente több ezer vásárló jut olyan járműhöz, amelynek rejtett hibái vannak vagy hamis a futásteljesítménye. A vevők gyakran nem is sejtik, hogy a rossz állapotú autóért a valós értékénél lényegesen többet fizetnek.
A carVertical járműadat-szolgáltató cég éves piaci átláthatósági tanulmányában azt vizsgálta, mely országokban a legkockázatosabb használt autót venni. A 25 vizsgált ország közül Magyarország idén is a 17. helyen végzett, míg a szomszédos Horvátország a 15., Románia a 22., Szlovákia a 16., Szerbia pedig a 19. lett.
A carVertical által 2023 októbere és 2024 szeptembere között végzett felmérés szerint Magyarországon az autók 5,4%-ának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés ~85.000 kilométer volt, ami elég jelentős. Egy autó értékét közvetlenül befolyásolja a futásteljesítménye, a vevő lényegesen többet fizethet az autóért, mint amennyit az valójában ér. Ez a probléma továbbra is komoly aggodalomra ad okot a magyarországi használtautó-piacon.
A sérült autókra vonatkozó statisztikai adatok is figyelemre méltók: Magyarországon a gépjárművek több mint fele (54,9%) szenvedett balesetet, az átlagos kárérték pedig átlagban több mint ~1.100.000 forint volt.
Az importautó-vásárlók vannak a legnagyobb kockázatnak kitéve, hogy olyan járművet vesznek, amelynek manipulálták a futásteljesítményét, vagy amely korábban sérült volt. Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője és kommunikációs vezetője szerint a nemzetközi kereskedelemben mozgó autók esetében akár négyszer nagyobb a kilométeróra-csalás valószínűsége. Magyarországon az összes használt autó 45%-a más országból származik, ami jelentős arány. A vásárlóknak különösen óvatosnak kell lenniük, ha importált járművet választanak.
A Magyarországon vásárolt járművek átlagéletkora 11,1 év, ami elöregedő járműállományra utal, és növeli a rejtett hibák, valamint a manipulált futásteljesítmények valószínűségét.

Az Egyesült Királyság továbbra is őrzi vezető pozícióját a piacon
A korábbi évekhez hasonlóan idén is az Egyesült Királyság használtautó-piaca volt a legátláthatóbb az összes vizsgált ország közül. Az autók mindössze 2,1%-ának volt manipulált a futásteljesítménye, és a járművek 17,8%-a volt sérült. A kontinentális Európától eltérően az Egyesült Királyságban túlnyomórészt jobbkormányos autókat használnak, amelyek teljes élettartamuk során az országban közlekednek, és az ellenőrzött járműveknek csupán 2%-a volt importált. A legátláthatóbb országok között az első öt helyen szerepel még Olaszország, Svájc, Németország és Svédország is.
„Nyugat-Európában és a skandináv országokban az autóvásárlók ritkábban találkoznak futásteljesítmény-csalással vagy rejtett hibákkal. A szigorúbb törvények garantálják, hogy a vásárlók nagyobb bizalommal lehessenek a jármű előélete és minősége iránt” – mondja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A kelet-európai piac átláthatósága változatlan maradt
A kutatás szerint a legkevésbé átlátható országok Ukrajna, Lettország, Litvánia, Románia és Észtország voltak, amelyek tavaly is a lista végén szerepeltek. A manipulált futásteljesítményű és sérült autók magas aránya, az elöregedett járműállomány, valamint a jelentős import arány mind közrejátszanak abban, hogy ezeket a piacokat sokan rendkívül átláthatatlannak és kockázatosnak tartják.
„A kelet-európai használtautó-piacon változatlan a helyzet. Mivel aránylag ritkán vonják felelősségre a csalókat a futásteljesítmény manipulálásáért vagy a hibák eltitkolásáért, ez a káros gyakorlat várhatóan még jó ideig folytatódni fog. Ráadásul a Nyugatról Keletre áramló dízelautók aránya is magas, ami hosszabb távon veszélyeztetheti a dízelmotoros járművek elérhetőségét” – magyarázza Buzelis.

A Piaci Átláthatósági Index kiszámításának módszere
A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2023 októbere és 2024 szeptembere között megvásárolt járműtörténeti jelentéseket elemezte. A Piaci Átláthatósági Index hat mutató eredményei alapján készült:
- Meghamisított futásteljesítményű kilométerórák százalékos aránya
- Átlagos manipulált futásteljesítmény (kilométerben)
- Sérült autók aránya
- Relatív kárérték
- Importált használt autók aránya
- Ellenőrzött autók átlagéletkora
Mivel ezek a kritériumok nem egyformán hatnak a piac átláthatóságára, ezért az egyes tényezőket különbözőképpen súlyozták. A manipulált futásteljesítmény mértéke például nagyobb súllyal esik latba, mint az adott országban ellenőrzött autók átlagéletkora.
A carVertical 28 országban folytatja tevékenységét, és több mint 900 globális adatbázisból, többek között rendvédelmi szervektől, országos/állami nyilvántartásokból, pénzügyi intézményektől és apróhirdetési oldalakról gyűjt adatokat. Évente több millió járműtörténeti jelentés feldolgozása teszi lehetővé a vállalat számára, hogy megfigyelje a trendeket, átfogó előrejelzéseket készítsen és egyedülálló betekintést nyerjen a használtautó-piacra.
Kapcsolódó:
Senkit sem fog meglepni: Csökken a kereslet Magyarországon a korábban államilag támogatott többcélú autók iránt
2019-ben a nagycsaládosok jelentős állami kedvezménnyel juthattak új, hétüléses autóhoz. A magyar kormány által bevezetett program azt is előírta, hogy a támogatással vásárolt autókat legalább három évig nem lehet eladni. Míg korábban a családiautó-kategóriát az MPV-k uralták, a használtautó-piacon mostanra megváltoztak a trendek, és az egyterűek népszerűsége csökkenő tendenciát mutat.