SzevaszFaszi.hu – A férfias magazin
  • Főoldal
  • Autó-Motor
  • Sport
    • Forma-1
    • NBA
    • Foci
    • NFL
  • Tech/Tudomány
    • Öko
    • Jövő
    • Irány az űr
    • Mobil
  • Magasélet
    • Luxus villa
    • Luxus autó
    • Jacht
    • Karóra
  • Dizájn
  • Instantcikk
  • Életmód
    • Egészség
    • Utazás
    • Stílus
    • Edzés
    • Gasztro
  • Kult
    • Film
    • Sorozat
  • +18
    • Instacsaj
    • Galéria
    • Szex
    • Bizarr
SzevaszFaszi.hu – A férfias magazin
SzevaszFaszi.hu – A férfias magazin
  • Főoldal
  • Autó-Motor
  • Sport
    • Forma-1
    • NBA
    • Foci
    • NFL
  • Tech/Tudomány
    • Öko
    • Jövő
    • Irány az űr
    • Mobil
  • Magasélet
    • Luxus villa
    • Luxus autó
    • Jacht
    • Karóra
  • Dizájn
  • Instantcikk
  • Életmód
    • Egészség
    • Utazás
    • Stílus
    • Edzés
    • Gasztro
  • Kult
    • Film
    • Sorozat
  • +18
    • Instacsaj
    • Galéria
    • Szex
    • Bizarr
  • Autó-Motor

Magyarországon a használtautó-piac átláthatósága továbbra is elmarad az átlagtól

  • 2024-12-12

Bár a használtautó-piac a legtöbb országban stabilizálódott és visszatért a járvány előtti szintre, az átláthatóság továbbra is komoly problémát jelent. Évente több ezer vásárló jut olyan járműhöz, amelynek rejtett hibái vannak vagy hamis a futásteljesítménye. A vevők gyakran nem is sejtik, hogy a rossz állapotú autóért a valós értékénél lényegesen többet fizetnek.

Hirdetés

A carVertical járműadat-szolgáltató cég éves piaci átláthatósági tanulmányában azt vizsgálta, mely országokban a legkockázatosabb használt autót venni. A 25 vizsgált ország közül Magyarország idén is a 17. helyen végzett, míg a szomszédos Horvátország a 15., Románia a 22., Szlovákia a 16., Szerbia pedig a 19. lett.

A carVertical által 2023 októbere és 2024 szeptembere között végzett felmérés szerint Magyarországon az autók 5,4%-ának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés ~85.000 kilométer volt, ami elég jelentős. Egy autó értékét közvetlenül befolyásolja a futásteljesítménye, a vevő lényegesen többet fizethet az autóért, mint amennyit az valójában ér. Ez a probléma továbbra is komoly aggodalomra ad okot a magyarországi használtautó-piacon.

A sérült autókra vonatkozó statisztikai adatok is figyelemre méltók: Magyarországon a gépjárművek több mint fele (54,9%) szenvedett balesetet, az átlagos kárérték pedig átlagban több mint ~1.100.000 forint volt.

Az importautó-vásárlók vannak a legnagyobb kockázatnak kitéve, hogy olyan járművet vesznek, amelynek manipulálták a futásteljesítményét, vagy amely korábban sérült volt. Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője és kommunikációs vezetője szerint a nemzetközi kereskedelemben mozgó autók esetében akár négyszer nagyobb a kilométeróra-csalás valószínűsége. Magyarországon az összes használt autó 45%-a más országból származik, ami jelentős arány. A vásárlóknak különösen óvatosnak kell lenniük, ha importált járművet választanak.

A Magyarországon vásárolt járművek átlagéletkora 11,1 év, ami elöregedő járműállományra utal, és növeli a rejtett hibák, valamint a manipulált futásteljesítmények valószínűségét.

(Fotó: @marxgall)

Az Egyesült Királyság továbbra is őrzi vezető pozícióját a piacon

A korábbi évekhez hasonlóan idén is az Egyesült Királyság használtautó-piaca volt a legátláthatóbb az összes vizsgált ország közül. Az autók mindössze 2,1%-ának volt manipulált a futásteljesítménye, és a járművek 17,8%-a volt sérült. A kontinentális Európától eltérően az Egyesült Királyságban túlnyomórészt jobbkormányos autókat használnak, amelyek teljes élettartamuk során az országban közlekednek, és az ellenőrzött járműveknek csupán 2%-a volt importált. A legátláthatóbb országok között az első öt helyen szerepel még Olaszország, Svájc, Németország és Svédország is.

„Nyugat-Európában és a skandináv országokban az autóvásárlók ritkábban találkoznak futásteljesítmény-csalással vagy rejtett hibákkal. A szigorúbb törvények garantálják, hogy a vásárlók nagyobb bizalommal lehessenek a jármű előélete és minősége iránt” – mondja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

A kelet-európai piac átláthatósága változatlan maradt

A kutatás szerint a legkevésbé átlátható országok Ukrajna, Lettország, Litvánia, Románia és Észtország voltak, amelyek tavaly is a lista végén szerepeltek. A manipulált futásteljesítményű és sérült autók magas aránya, az elöregedett járműállomány, valamint a jelentős import arány mind közrejátszanak abban, hogy ezeket a piacokat sokan rendkívül átláthatatlannak és kockázatosnak tartják.

„A kelet-európai használtautó-piacon változatlan a helyzet. Mivel aránylag ritkán vonják felelősségre a csalókat a futásteljesítmény manipulálásáért vagy a hibák eltitkolásáért, ez a káros gyakorlat várhatóan még jó ideig folytatódni fog. Ráadásul a Nyugatról Keletre áramló dízelautók aránya is magas, ami hosszabb távon veszélyeztetheti a dízelmotoros járművek elérhetőségét” – magyarázza Buzelis.

A Piaci Átláthatósági Index kiszámításának módszere

A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2023 októbere és 2024 szeptembere között megvásárolt járműtörténeti jelentéseket elemezte. A Piaci Átláthatósági Index hat mutató eredményei alapján készült:

  • Meghamisított futásteljesítményű kilométerórák százalékos aránya
  • Átlagos manipulált futásteljesítmény (kilométerben)
  • Sérült autók aránya
  • Relatív kárérték
  • Importált használt autók aránya
  • Ellenőrzött autók átlagéletkora

Mivel ezek a kritériumok nem egyformán hatnak a piac átláthatóságára, ezért az egyes tényezőket különbözőképpen súlyozták. A manipulált futásteljesítmény mértéke például nagyobb súllyal esik latba, mint az adott országban ellenőrzött autók átlagéletkora.

A carVertical 28 országban folytatja tevékenységét, és több mint 900 globális adatbázisból, többek között rendvédelmi szervektől, országos/állami nyilvántartásokból, pénzügyi intézményektől és apróhirdetési oldalakról gyűjt adatokat. Évente több millió járműtörténeti jelentés feldolgozása teszi lehetővé a vállalat számára, hogy megfigyelje a trendeket, átfogó előrejelzéseket készítsen és egyedülálló betekintést nyerjen a használtautó-piacra.

Kapcsolódó:

Senkit sem fog meglepni: Csökken a kereslet Magyarországon a korábban államilag támogatott többcélú autók iránt

2019-ben a nagycsaládosok jelentős állami kedvezménnyel juthattak új, hétüléses autóhoz. A magyar kormány által bevezetett program azt is előírta, hogy a támogatással vásárolt autókat legalább három évig nem lehet eladni. Míg korábban a családiautó-kategóriát az MPV-k uralták, a használtautó-piacon mostanra megváltoztak a trendek, és az egyterűek népszerűsége csökkenő tendenciát mutat.

Megosztás 0
Megosztás 0
Kapcsolódó témák
  • carVertical
  • Felmérés
  • Használtautó
  • Statisztika
Előző cikk
  • Film
  • Kult

Nagyon hátborzongató lett a 28 évvel később előzetese

  • 2024-12-12
Lássuk!
Következő cikk
  • Instantcikk

Ki gondolná, hogy egy ÜVEGGOLYÓ FUTAM ennyire izgalmas is lehet?

  • 2024-12-12
Lássuk!

Mások ezeket olvassák:

Lássuk!

VÉGY EGY MÉLY LEVEGŐT: 3 imádnivaló hely a természethez való kapcsolódáshoz

Lássuk!

SAJTÓHÍR: Sergio Perez 2026-tól az új Cadillac csapatnál fog versenyezni.

Lássuk!

Ez lett A LEGNAGYOBB használt akkupakkokból álló energiatároló a világon

Írd be a keresőszót, majd nyomj egy entert!