Autóválasztáskor a járművezetők színpreferenciája igen változatos képet mutat, hiszen a döntésben többnyire az egyéni ízlés, valamint kulturális tényezők játszanak szerepet. A carVertical autóipari adatszolgáltató több európai országban végzett kutatásából egyértelműen kitűnik, hogy az autótulajdonosok többsége a fekete, a fehér és a szürke árnyalatokat részesítik előnyben, és kevésbé érdeklődnek az élénk színű járművek iránt.
A carVertical-on valaha ellenőrzött autók 32,9%-a szürke, 14,6%-a fehér és 29,7%-a fekete volt. Ez a tendencia egész Európában megfigyelhető, ahol a monokróm járműszínek a legkelendőbbek. A szürke, a fekete és a fehér praktikus színek, karbantartásuk egyszerű és nem igényel különösebb odafigyelést, ami – lássuk be – minden autótulajdonos számára lényeges szempont.
2000-ben a szürke autók aránya 33,4% volt, ami azt jelenti, hogy az elmúlt több mint két évtizedben a szürke autószín rajongóinak tábora tartósan megerősödött. A fehér szín népszerűsége a 2000. évi 3,1%-ról napjainkban 18,7%-ra nőtt. A fekete autók népszerűsége is megugrott: míg 2000-ben 20,1% volt, addig 10 évvel később 31,7%-ra emelkedett, majd napjainkra újabb visszaesést mutatott.
Sok sofőr kerüli az élénk színeket, mivel azok az évek során kifakulhatnak, ami az autó értékének csökkenését jelenti. Ezért is fontos, hogy a járművet lehetőleg árnyékban tartsuk, így megelőzhető, hogy a festék kifakuljon.
„A monokróm színek tartós népszerűségnek örvendenek. A fehér, az ezüst, a szürke és a fekete a világ minden táján divatos autószín. 2023-ban népszerű választásnak bizonyulnak a kék járművek is, míg a többi színt megelőzik a hagyományos alternatívák” – árulja el Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

A gyártók is felismerték ezt, ma már kevesebb színt kínálnak az autóvásárlóknak
A prémiumjárműveket gyakran sötét színűre festik, pedig viszonylag kevés vezető részesíti előnyben ezeket, tekintve, hogy vonzzák a hőt, a port és a szennyeződést. A közép- vagy nyugat-európai vásárlóknak ez ugyan nem jelent különösebb gondot, de a déli piacokon a sötét autók kevésbé kelendők.
Az európai használtautó-piacon csekély az élénk színű autók aránya. A sárga például már a 2000 -es évek elején sem volt túl népszerű választás, de 2010-ben is csak az 1,2%-a, napjainkban pedig mindössze 0,7%-a fut ezzel a színnel. Ennél kicsit népszerűbb, de 10% alatt a piros színű autók aránya is. A kék színű járműveknél már kevésbé kiszámítható a tendencia, ezelőtt 20 éve még majdnem az utakon futott autók negyede az volt, ez napjainkra nagyjából a felére esett vissza.
„A gyártók ma már kevesebb színt kínálnak az autóvásárlóknak. Néhány évtizede sok színes járművet láttunk, mára azonban sokat változott a paletta, hiszen a többség nem akar kitűnni a tömegből, és inkább a konzervatív járműszíneket választja. Egyes sofőrök még arról is meg vannak győződve, hogy például egy piros vagy sárga autó eladása sokkal tovább tart, mint ha ugyanazt a járművet feketére vagy ezüstre festve kínálnánk” – magyarázza Buzelis.
Ha használtautót keresel, fontos, hogy a mérlegelésnél a színnel szemben az állapotát helyezd előtérbe. Mivel a súlyosan sérült és javított járműveken több festékréteg is lehet, Buzelis azt tanácsolja, hogy a próbaútra vigyél magaddal egy speciális eszközt, mellyel megmérheted a festékréteg vastagságát.
Ezt is érdemes amúgy figyelembe venni:
Tényleg VAN STATISZTIKAI ALAPJA annak, hogy bizonyos színű autókat több baleset ér?
Röviden: van. Hosszabban: a carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatása bizonyította ezt.
(Borító: @mohammed-alouani)