Már túl vannak a nehezén, ezért az egész világ rájuk figyel. Mindenkinek mérvadó, hogy egy gazdaságilag annyira stabil ország mint Kína, mekkora sikerrel tud kilábalni az őket sújtó koronavírus negatív hatásaiból.
Az Eater.com cikkezett arról, hogy Peking és a környező nagyvárosok láthatóan éledeznek, bár a vendéglátó egységeket még mindig a kiszállítás tartja életben, mert az emberek távolságtartóak, a helyiek pedig aggódnak egy kicsit az éttermek újra nyitása miatt. Sokak szerint ez még nagyon korai, de ne legyen igazuk.
Budapest és a legtöbb magyar nagyváros éttermei felelősen hozták meg a gyors döntést még az állami intézkedések előtt: a lehető leghamarabb átálltak online üzemmódba és becsukták az egységeiket a vendégek előtt, ez volt a legjobb amit tehettek, ezúton is köszönjük nekik a gyors lépéseket.
A vendéglátás még nem halott, a futárok tartják életben!
Azok az éttermek, amiknek van szabad kapacitása, nem betegek a futárjai és szívesen dolgoznának a vírushelyzet ellenére is, nem kell, hogy temessék a céget. Csupán át kell most költözni online -ra, és nem fog beülni senki. A Netpincér és a Wolt most pörög igazán.
De vissza Pekinghez: szóval ahhoz képest, hogy kisebb csoportokban beszélgetnek egymással az emberek tisztes távolságot és bármilyen érintést mellőzve, valamint az Apple üzlet előtt is állnak már sorban, az éttermek arra panaszkodnak, hogy óriási küzdelem az emberek bizalmának visszaszerzése. Van olyan étterem ahol megfelezték az asztalok számát és széthúzták azokat, van ahol maximum kettesével ülhetnek, de olyat is láttak az Eater szerkesztői, hogy elszórva kisebb csoportokban ülhettek le asztalokhoz az emberek. Leginkább az a jellemző, hogy nincsenek írásos utasítások, leginkább csak szóban vannak elmondva a javaslatok a vendéglátó egységeknek.

Míg korábban az iparágat a megfelelő munkaerő és egyáltalán a munkaerő hiánya okozta a fejfájást, addig ma az elvesztett bizalom megszerzése. De erre is vannak trükkök: egy dim sum étterem részletes leírást ad az éttermi fertőtlenítés lépéseiről, egy bubble tea-vel foglalkozó lánc pedig QR-kódos tájékoztatást nyújt a biztonságos teakészítésről, míg máshol egy kártyát küldenek a rendelés mellé az ételt előkészítő kollégák testhőmérsékletével és nevével. Mindenhol a bankkártyás/mobilos, érintéses fizetést használják már, akik készpénzben bonyolították a forgalmuk nagy részét és nincs is mód ilyen fizetésre, azok gyakorlatilag tönkre fognak menni. Az offline, készpénzes fizetés nem működhet tovább, és szakértők szerint Kínában ezentúl nem is fog, egyszerűen halálra van ítélve.

A fine dining éttermeknek még nehezebb, hiszen a high-end élményt nem tudják dobozba csomagolni, a körítést, a frissességet és a készítés élményét, a drága éttermi enteriőrrel és hangulattal, az illatokat és a hangulatot egyszerűen képtelenség csomagolva átadni. Így meglehetősen problémás a helyzetük.
Kínát elnézve Európára is nehéz év vár, kifejezetten Magyarországra, mert a magyar emberek még kevésbé vannak felkészülve a készpénzes fizetést bankkártyás és/vagy mobilosra cserélni, illetve a high-end éttermeink gyakorlatilag ellehetetlenülnek. Láthatjuk, mekkora küzdelem az ezerszer fejlettebb Pekingben is a gazdaság, az éttermi kultúra és maga az étterembe járás visszaállítása.
Sok sikert, kitartás kívánunk minden étterem és büfé tulajdonosnak!
(Fotók, borító: Unsplash)