A svéd Einride elektromos, önvezető kamionok gyártására szakosodott, és egy nagyon látványos videó keretein belül mutatták be, hogy mennyire komolyan gondolják ezt. A Pod nevű kamionjuknak gyakorlatilag nincs fülkéje sem, az ellenőrzésüket pedig távsegítséggel, úgynevezett operátorok látják el, ha szükség volna rá valami miatt (láttunk már rá példát robottaxik esetében). A négyes szintű önvezetési technológia elég fejlett ahhoz, hogy „mérlegelje” a balesetveszélyes helyzeteket. Lidarok (Light Detection and Ranging, magyarul lézer alapú távérzékelés) kamerák és GPS segíti a Pod -ot a közlekedésben.
A Volvo is csinált már hasonlót
A Volvo 2019 őszén mutatta be a Vera elnevezésű önjáró kamiont, aminek úgyszintén nincs fülkéje, de még egy „csökevény” sem, mint a fentebb említett svéd Einride -nek. Ababn viszont hátrányban van, hogy a kamion egy előre beprogramozott útvonalon képes nagy terheket vontatni, egyenlőre mindössze 40 km/h sebességgel, még csak a göteborgi kikötőben húzza a konténereket, de azt viszont nagyon pontosan, a forgalmat figyelembe véve.
Nagyon komoly tervek ezek
Az Egyesült Államok, az Egyesült Államok közlekedési hatósága, a DriveOhio (az állam négy városa – Columbus, Athens, Dublin és Marysville), a Közlekedési Kutatóközpont (TRC) és az Indiana állambeli közlekedési hatóság is részt vesz egy nagyszabású projektben, ami azt jelenti, hogy a több mint 3500 kilométer hosszú I-70-es autópálya egy szakaszán, ami Columbus és Indianapolis közti útvonalat jelenti, önvezető kamionok közlekedési folyósójával kísérleteznek. Bár ez egy alapvetően 4 éves projektnek indult azóta nem hallottunk felőle, sem pozitív, sem negatív értelemben. Azt remélik, hogy hamarosan technológiai szolgáltatókkal, járműgyártókkal, regionális logisztikai tanácsokkal és privát szállítmányozó cégekkel is társulhatnak majd ebben a kísérleti projektben.
(Forrás: Rakéta // Borító: Einride)