A General Motors által is támogatott vállalat közölte, hogy a jármű szövetségi biztonsági szabványokra irányuló kérelem jóváhagyása bármelyik nap megtörténhet. Wow!
A Cruise először 2020 elején mutatta be az Origin robottaxit, amely kimondottan arra a célra készült, hogy autonóm módon szállítsa az embereket a városban. Azóta a vállalat egy igen hosszadalmas szabályozási folyamatot hajtott végre, mielőtt megkezdhette volna a sorozatgyártást.
Mivel a jármű nem rendelkezik hagyományos emberi kezelőszervekkel, a Cruise-nak felmentést kell kapnia a szövetségi kormány gépjármű-biztonsági szabványai alól, amelyek szerint a járműveknek kormánykerékkel és pedálokkal kell rendelkezniük. Az Origin érthető módon egyiket sem tartalmazza. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) évente csak 2500 ilyen mentességet ad. Létezik egy jogszabály, amely ezt a számot 25 000-re emelné, de jelenleg a szenátusban elakadt.

A vállalat vezérigazgatója, Kyle Vogt egy hónap elején tartott befektetői konferencián elmondta, hogy az NHTSA várhatóan hamarosan döntést hoz a vállalat kérelméről, könnyen lehet, hogy még ebben a hónapban. A GM hatósági jóváhagyása valószínűleg attól függ, hogy a vállalat mit tud felmutatni a jelenlegi autonóm járműveinek biztonságával kapcsolatos kérdésekre.
San Franciscóban, ahol a Cruise elmondása szerint közel 400 teljesen vezető nélküli Chevy Bolt járművet üzemeltet, a vállalatnak magyarázkodnia kellett a városi tisztviselőknek, méghozzá amiatt, mert forgalmi dugókat okoztak az elakadt robottaxik. A cég itt kénytelen volt csökkenteni flottája méretét, miután az egyik járműve összeütközött egy tűzoltóautóval, és egy utas megsérült. Egy kis kiegészítő információ, hogy San Francisco -ban nem csak a Cruise létezik, az Alphabethez tartozó Waymo autói is itt köröznek, és azok is okoznak fennakadásokat olykor, amit ebben a cikkünkben mutattunk meg korábban.
Vogt abban is reménykedik, hogy hamarosan az eredeti flottamérettel térhetnek vissza San Francisco utcáira is. Szerinte a robottaxikkal történt incidensek nem rendkívüliek és nem példa nélküliek, ezek a hagyományos járművekkel ugyanúgy előfordulnak, sőt, arányaiban gyakrabban is. A Cruise azonban túlságosan felhívta magára a figyelmet, ezért 1-2 kiragadott eset alapján ítélték el őket. Vogt szerint a technológia újdonsága az oka annak, hogy a média másképp foglalkozik a Cruise járműveivel, mint az ember által vezetett autókkal.

A kritikusok szerint az autók könnyen összezavarodnak a városi utcákon előforduló hétköznapi helyzetekben. Egyes aktivisták tiltakozásképpen narancssárga kúpokat helyeztek a Cruise járműveinek motorháztetejére, hogy megbénítsák azokat. Vogt erre azt mondta, hogy a túl sok ellenállás azzal a kockázattal jár, hogy megakadnak a fontos technológiai fejlesztések, amelyek életeket menthetnek. Attól tart, hogy a társadalmat egy évtizeddel visszavetik a felelőtlen emberek a közlekedésbiztonság terén.
Kapcsolódó:
Az önvezető kamionok kora eljött!
A svéd Einride elektromos, önvezető kamionok gyártására szakosodott, és egy nagyon látványos videó keretein belül mutatták be, hogy mennyire komolyan gondolják ezt. A Pod nevű kamionjuknak gyakorlatilag nincs fülkéje sem, az ellenőrzésüket pedig távsegítséggel, úgynevezett operátorok látják el, ha szükség volna rá valami miatt (láttunk már rá példát robottaxik esetében).
(Forrás: The Verge // Borító: New York Times)