Vajon teljes mértékben átengedjük az automatának a vezetést? Használunk majd tömegközlekedést? Vagy csak azt használunk? Lesznek taxik? Mi fogja meghúzni a határvonalat a robotizált és a manuális között? Hogyan fognak alakulni a közlekedés szabályai? Sok a kérdés és szerencsére majdnem mindre van válasz. Hogy ez mennyire pontos így, azt nem tudjuk, mindenre majd a jövőben derül fény.
Míg ezelőtt pár évvel az elektromos autók, melyeknek úttörője minden kétséget kizárólag a Tesla volt még csak tesztként funkcionáltak és néhány kilométernél többet nem tudtál megtenni egy töltéssel, ma már több száz, akár 1000 kilométeres távolságba is elérhetsz egyetlen töltéssel. Olyannyira komoly a villanyautózás, hogy a legnagyobb gyártók próbálnak még nagyobb hatótávra képes, még jobban gyorsuló és még kényelmesebb, minden körülmények között megfelelő autókat gyártani.
Nem csak ez az, ami igazán megfordítja az autóipart, hanem az automatizált biztonsági intézkedések, mint a követési-távolságot szabályozó rendszerek vagy a sávtartás. Ezek a high-tech funkciók már lassan minden új autó kötelező tartozéka lehet.
Ezek viszont további kérdéseket vetnek fel: hogy mi van akkor, ha ezeket az automatikus biztonsági rendszereket egy forgalomba engedjük az emberek kézivezérelt kissé butább autóinál? A balesetek száma drasztikusan csökkenhet ebben az esetben is, vagy csak akkor, ha a teljes közlekedési infrastruktúra minden fejlettebb országban átformálódik a robotizált megoldásokra? Vajon az 5G mennyire fogja ezt befolyásolni, és vajon tényleg végleg kiiktatják-e a benzines és dízeles gépjárműveket? Egyáltalán szükségünk lesz-e saját autóra, vagy applikációkkal fogjuk hívni valamelyiket a sok közül amelyik épp a városban mozog?
A Roadster belement egy ilyen játékba, mintha csak a jövőben lennénk.:
Budapest, 2028
Már bejáratódtak a 3-as metróvonal felújított szerelvényei, a városvezetés pedig bejelentette, hogy hamarosan elkészítik a 2-es vonal akadálymentesítési terveit. A Lánchíd felújítása csúszik ugyan, de már csak évekre vagyunk az átadásától, a turisták pedig értékelik, hogy az ellenőrökkel elvégeztettek egy kötelező, kétórás angolnyelv-tanfolyamot. Népszerű a köznyelv által csak tovább kombinált bérletnek hívott Kombinált bérlet plusz 2, amellyel nem csak a tömegközlekedési járműveken lehet utazni, hanem – egyszerre maximum fél óráig – a közbringákat is lehet használni, havi háromszáz perc erejéig pedig a közösségi autókat is. A dugódíjról még nem sikerült megállapodni, az óránként 1200-2500 forintos parkolási díjnak így is van visszatartó-ereje. A hibridek zöld rendszámát évekkel korábban visszavonták, a magántulajdonú villanyautók még viselhetik, de már azok is csak nyolcvanszázalékos parkolásidíj-kedvezményt kapnak. A 2000 előtt gyártott benzines és 2015 előtti dízelautók már csak csúcsidőn kívül közlekedhetnek – ha nem túl magas a légszennyezettség –, a kétütemű robogókat kitiltották. Már nem ingyenesek a városi villanytöltők, a költségekkel automatikusan megterhelik az üzembentartó folyószámláját, de legalább a kizárólag elektromos autókból álló taxikat letiltották róluk, azok csak a telephelyükön töltődhetnek – ez nem is okoz nekik gondot, mióta az olcsó villanykocsik is simán elmennek ötszáz kilométert egy töltéssel. A taxisok meg eleve nem moroghatnak nagyon, csak útlezárásokkal érték el, hogy egyelőre megmaradjon a munkájuk. Vannak már ugyanis önvezető autók. Egy vállalkozás teljesen robotizált flottát indított volna, forradalmasítva a személyszállítást, de gyorsan hoztak egy jogszabályt, úgyhogy az automata kocsik egyelőre a városi áruszállításban és a helyközi közlekedésben terjednek igazán, meg persze a trendérzékeny polgárok között.
Lehet, hogy mire észbe kapunk már kötelezően intelligens önvezető autóval járnak majd a lakosok, de minimum előírás lesz az újonnan gyártott autókban az önvezető funkció.
Nem utópisztikus elképzelés az sem, hogy nagyon sokrétű, jól kidolgozott szabályozásra van szükség az önvezető autók gyermekkorában, 2028 -ban, pedig ekkor már vagy 10 éve erről cikkezgetünk, tehát nem idegen a jelenség. A világ olajkészletének rohamos fogyása arra sarkallja az arab országokat többek közt, hogy még drágábban juttassák el a fekete, folyékony aranyat a világ számos pontjára, ekkorra az 1000 forintos (ha lesz még forint) literenkénti benzinár sem lesz már furcsa. De ez a többségünket nem is érdekli majd, ahogy a “szmogriadó” sem, ami ugyancsak jelentősen csökken. A hibridekkel és villanyos autókkal Budapest tisztasága “egycsapásra” (ami éveken át tartó folyamat lesz) nem csak megtisztul, de akár egészségesebb is lehet majd.
Az autók dizájnja már nemigen változik a 2030-as évek felé közeledve, mert korukat meghaladó módon futurisztikusak, és még azok is maradnak jó ideig. Bízhatunk abban, hogy az okos navigációs rendszerek, akár az Apple, akár a Google által már alapvetően elérhető lesz minden autóban, ahogy a lóerők sem fogynak el a villanyosítással párhuzamosan.
A Google, Apple, Tesla triumvirátus kapcsolatáról itt írtunk korábban:
Ezért kéne Elon Musknak eladnia a Teslát ” SzevaszFaszi.hu
A felelőtlen Twitter kommunikáció, a befektetői nyomás, a tőzsdefelügyelet büntetése, a részvények erős ingadozása mint arról árulkodik, hogy lehet, hogy Musknak háttérbe kéne vonulnia és átadni a széket egy magasabb kvalitású személynek, vagy ami még hasznosabb volna, egyszerűen eladni a vállalatot valamelyik tech óriásnak, mondjuk az Apple -t és a Google -t is tutira érdekelné az üzlet.
Egyenlőre nem kell félnünk attól, hogy a 2000 -es évek legendás sportautói eltűnnek, még a 2040 -es években is fogunk majd ilyennel találkozni, ahogy manapság is lehet autókiállításokon veterán és matuzsálem verdákkal fotózkodni.