Nem csak az újabb lehetséges helyszínek miatt, hanem a jelenlegi ésszerűtlenség okán is, már ami a távolságokat és a sűrűségét illeti.
Egy pár éve már téma az F1 „regionalizálása”, ami azt jelentené, hogy néhány héten belül egy kontinensen/térségben mozognának a csapatok. A legjobb példa az őrületes tempóra és a rengeteg felesleges utazásra az idei év is: a mezőny Spanyolország után Kanadába látogat majd el nyár elején, ezt követően pedig visszatér Európába. Ősszel pedig három héten belül három versenyt rendeznek majd meg Austinban, Mexikóban és Brazíliában.
Azt érdemes hozzátenni, hogy a Forma-1 vezetőségének bizonyos promóterekkel dátumra pontos szerződése van, de minden bizonnyal ezeket is érdemes lesz majd újra tárgyalni a jövőben, ha ezt tényleg komolyan gondolják. Az biztos, hogy a csapatok és a versenyzők javát is szolgálná, ha nem kéne havonta átrepülni a fél világot.

Jövőre tehát az elsődleges cél egy sokkal átgondoltabb versenynaptár. A szezonnyitóról már most komoly viták zajlanak, hisz valahogy meg kéne oldani, hogy az idény időben induljon, ám a Ramadán a bahreini és szaúd-arábiai helyszíneken jövőre március 11-től április 9-ig tart majd. Most azon dolgoznak, hogy előrébb hozzák az első rajtot, így elkerülve azt, hogy a Ramadánnal egybe essen. Ezt követően jöhetne az Ausztrál Nagydíj, ahova az év hátralevő részében már nem kéne visszatérni, majd az ázsiai régió, a rendre ősszel megtartott japán vagy szingapúri forduló. Ha a Kínai Nagydíjat jövőre végre megtartanák (ami a zéró covid miatt már 3 éve elmarad) akkor arra is ebben az időszakban kerülne sor. Akárhogy nézzük, ennek így azért tényleg volna értelme, mert a tavaszi időszakban „lezavarnák” a közel-keleti és ázsiai régiót is, így már csak az amerikai kontinensre és Európára kellene koncentrálni.
Emellett amúgy lehetséges új helyszínekről is tárgyalnak. Többek közt kilátásba helyezték a Dél-Afrikai Nagydíjat, de Ruanda és Marokkó is szívesen rendezne futamot. A dél-afrikai Kyalami versenypálya egyébként már az idei évben készen állt arra, hogy versenyt rendezzenek, de kereskedelmi okokra (jelentsen ez bármit is) hivatkozva nem került végül be. A hosszú távú tervek között Madrid és Dél-Korea is szerepel, előbbi például egy izgalmas utcai pályát tudna biztosítani.

A legfőbb gond, hogy nem lehet több futamot beiktatni egy idénybe. Jelenleg is 23 versenyt rendeznek, ami így is egy feszített tempó minden csapatnak. Nagy az esély rá, hogy a jelenlegi menetrendből kerülnek ki versenyek azért, hogy más helyszínek átvegyék a helyüket. Az egyik kieső a két olaszországi helyszín közül az egyik (talán Imola), illetve a kínai futam alatt is rezeg a léc, amiatt, hogy ennyire bizonytalan, bár az ország ebben az évben szakított a zéró-covid politikával, úgyhogy még bármi megeshet, és a fentebb írt ázsiai forgatókönyv lépne életbe. A Belga Nagydíj pedig ugyanabban a helyzetben van, mint tavaly: ha Dél-Afrika bekerül a programba, Spa jó eséllyel kiesik majd a 2024-es naptárból.
Arra jelenleg nincs esély, hogy a Francia Nagydíj visszakerülne, ellenben Németországgal, ami az Audi 2026 -os érkezése okán logikus is lehet. Az F1 vezetősége kőkeményen dolgozik a jövő évi menetrenden, mi pedig kíváncsian várjuk, kikkel és milyen formában sikerül erről tárgyalni. Az ésszerűsítése viszont minden szempontból egy nagyon pozitív terv.
A szaúdiak mondjuk nem érik be csak a verseny rendezéssel…
Szaúd-Arábia horror összegért vette volna meg a Forma-1 közvetítési jogait
De azt a Liberty Media nem adta, még akkor sem, ha a többszörösét kínálták, mint amennyiért annak idején ők megszerezték. Az eset állítólag még a 2022-es szezont megelőzően történt a Bloomberg információi szerint, a szóban forgó összeg pedig 20 milliárd dollár, azaz forintba átszámolva nagyságrendileg 7,2 billió.
(Forrás: F1világ.net)