Miután áprilisban megtörtént az első tesztrepülés, aminek következtében magát az óriásrakétát meg kellett semmisítsék az irányíthatatlansága miatt, úgy tűnik, hogy hamarosan újabb tesztrepülés veszi kezdetét, a rakétát pedig a jelenlegi információk szerint ugyancsak nem fogják Föld körüli pályára állítani.
Minden tekintetben történelmi pillanatnak lehettünk szemtanúi mindazok, akik élőben követtük az áprilisi eseményeket. Az indításkor bekövetkező hajtóműproblémák ellenére a Starship legelső verziója egészen 39 km -es magasságig jutott, ott viszont sorban hunytak ki a hajtóművek a működők közül is, ez pedig annyira aszimmetrikusan történt, hogy kis idő elteltével teljesen elveszítették az irányítás a jármű felett. Persze amíg repült, nagyon sok információt kinyertek, ez pedig hozzájárulhat a második tesztrepülés sikeréhez.
Eltelt pár hónap, azóta pedig nagyon röviden összefoglalva történt néhány fontos dolog, ami az újonnan kitűzött indítási dátumot megelőzte és feltétele volt annak, hogy a Starship továbbfejlesztett változatát is el lehessen indítani. Elsődleges feladatuk a többi mérnöki háttérmunkán kívül, hogy ezúttal megpróbálják megakadályozni azt a természetkárosítást az indítóállomás közvetlen környezetében, ami áprilisban megtörtént, mert bizony ott lebegett a SpaceX feje felett egy jelentős pénzbüntetés is amiatt a pusztítás miatt, ami akkor történt. Egyrészt építettek egy vízelárasztásos rendszert, ami a hajtóművek beindításának pillanatában nagy nyomással próbálja rengeteg vízzel ellensúlyozni a kilövellő tűztengert, valamint megerősítették a betont, ami millió darabra hullott az áprilisi indítás során.
Ha pedig már szóba került a természetkárosítás, akkor meg kell említenünk azt a szervezetet, mely nagyon sok változtatást kierőszakolt a SpaceX szakembereiből: a Fish and Wildlife Services (FWS) felel jelenleg azért, hogy a vállalat mindent megtegyen annak érdekében, hogy az indítóállomást körülvevő természet minél kevesebb (de lehetőleg semmilyen) hatást ne szenvedjen el akkor, amikor eljön az indítás pillanata.
Jó, jó, és mikor indul?
Jelenleg konkrétan az FWS -re vár mindenki. Az FAA újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy október 5-én küldték meg az FWS-nek a módosított infrastruktúráról és rakétafokozatokról, valamint a vízelárasztási rendszerről készített részletes jelentésüket. A szervezetnek ezután 30 napja van kiértékelni, majd újabb 135 napja módosításokat kérvényezni a SpaceX-től.
Noovember 4. -én aztán már olyan információkat osztott meg a SpaceX az X -en (ex-Twitteren), hogy egy hónap közepi indulással számolnak. 3 nappal később pedig, annak ellenére, hogy a Fish and Wildlife Services nem fejezte be a vizsgálatokat, a teszthez szükséges lezárások közül a napokban kettőt is kiadtak, a légtérzár nov. 13-18 között, a főút lezárása pedig nov. 13-15. között magyar idő szerint 7-21 óra között lehet érvényben.
A mai nap folyamán pedig olyan hírek láttak napvilágot, bár repülési engedély továbbra sincs, új tervezett indítási időpont már van, mégpedig november 17 az, amelyik a legkorábban szóba jöhet.
Nagyon várjuk már, mi biztosan élőben követjük majd!
Kapcsolódó:
Ilyen egy rakétaindítás “testközelből”
Ha minden jól megy, akkor a SpaceX Starship hétfői elhalasztott indítását a holnapi nap folyamán, azaz 04. 20. -án csütörtökön újra megpróbálják. Ennek apropóján hoztunk egy látványos videóösszeállítást a korábbi Artemis 1 -ről, ami tavaly legalább ugyanennyire fontos projekt volt, mint most a Starship.
(Forrás: spacejunkie.hu)