Vajon mi határozza meg, hogy mitől lesz valaki nagy pilóta, akit a jövőben is sokat emlegetnek majd? A győzelmek száma, egy tragikus baleset, vagy az eltöltött évek és a sportágban betöltött szerepek döntenek? A Top Gear és az autosport.com gyűjteménye alapján összeszedtük a világ legnagyobb F1 versenyzőit, több szempontot is figyelembe véve. A sorrendből viszont nem érdemes logikai következtetést levonni, amolyan ad-hoc módon történt a lista összeállítása.
Lewis Hamilton
Kezdjük talán a jelenleg is versenyző top pilótákkal ezt a sort. Az első kétségtelenül Lewis Hamilton, aki egyébként akkor is csúcstartó a győzelmek számát tekintve, ha a leghíresebb, már nem versenyző veteránokat is ide vesszük. A 103 futamgyőzelmével olyan neveket utasított maga mögé mint Michael Schumacher, Alain Prost, Ayrton Senna és Niki Lauda. A 7 világbajnoki címet megszerző Hamilton a bajnoki kupáinak számát tekintve holtversenyben áll Schumacher -rel. Utóbbi valószínűleg soha nem fog többé címet szerezni, míg a hétszeres angol bajnoknak 2025 -ben a Ferrarinál lehetősége adódik arra, hogy ezt a rekordot is behúzza.
Nem csak a pályafutása alatt szerzett győzelmek száma, hanem a karrierje során szerzett összes pontok tekintetében is a legjobb Forma-1-es pilóta, aki valaha is pályára lépett. Már ha ezeket a számokat vesszük alapul. A brit 30 különböző országban aratott győzelmet, szinte minden szezonban, amelyben elindult, futamot nyert. Hamiltonnak valószínűleg meglenne már a 8. bajnoki cím is, ha nem lenne a száguldó cirkusz tagja az a Max Verstappen, aki miatt 2021-ben épphogy lemaradt a nyolcadik világbajnoki címről.
Max Verstappen
Ha már szóba került Hamilton kapcsán, akkor folytassuk az ő eredményeivel. Igen komoly eredményeket ért el eddig, 54 futamgyőzelmet, 32 pole pozíciót és 3 bajnoki címet tudhat magáénak, és nagyon jó esélye van arra, hogy megszerezze a negyediket is, hisz egy fiatal és nagyon ambiciózus, vérprofi versenyzőről van szó, aki alatt ráadásul egy nagyon jó autó is van.
Max Verstappen, a korábbi Forma-1-es pilóta Jos fia mindössze egy évet töltött az autóversenyzésben, mielőtt F1-es debütált volna. Míg az együlésesekkel a floridai téli sorozatban ismerkedett, juniorkarrierje leginkább a 2014-es európai Forma-3-as kampányáról emlékezetes, amikor Tom Blomqvist és a címvédő Esteban Ocon mögött a harmadik helyen végzett a bajnokságban.
Ez az egyetlen szezon, amelyben 32 futamból 10 győzelmet szerzett, köztük hat egymást követő győzelmet, elég volt ahhoz, hogy feljusson az F1-be. 2015-re a Red Bull testvércsapatánál, a Toro Rossónál kapott helyet, és ő lett minden idők legfiatalabb nagydíjpilótája. Az első F1-es szezonja a középmezőnyhöz tartozó gépekkel hozott némi sikert – 19 futamból 10 pontszerző helyezés -, de a második szezonja volt az, amikor igazán megmutatta magát az F1-ben.
Verstappen öt futammal a 2016-os szezon után kapta meg a behívót a Red Bull élcsapatához, Daniil Kvyat helyére, és rögtön a Spanyol GP-n megszerezte első győzelmét, amihez hozzájárult, hogy Nico Rosberg és Lewis Hamilton együtt estek ki az első körben.
Michael Schumacher
Michael Schumacher karrierje akkor tört ketté, mikor néhány éve egy súlyos síbaleset következtében olyan súlyos fejsérülést szenvedett, hogy kómába esett, és azóta is bizonytalan az állapota, hisz a sajtónak csak nagyon ritkán és nagy általánosságban nyilatkoznak a rokonok. Az viszont kétségtelen, hogy egy élő legenda hiányzik a jelenlegi mezőnyből. Schumacher az 1991-es Belga Nagydíjon debütált és 7 világbajnoki címet szerzett.
Hamilton felemelkedéséig ő volt a Forma-1 arca: hét bajnoki cím (ebből öt egymás után), 91 győzelem, könyörtelen versenyképesség – Schumacher megváltoztatta az F1-et az elkötelezettség, a szenvedély és természetesen a nyers tehetség kombinációjával. Bár a Benettonnal két bajnoki címet is szerzett, a Ferrarinál eltöltött időszakáról sokkal ismertebb. 1996-ban csatlakozott a csapathoz, és a következő évek hullámvölgyei után 2000-ben bajnokok lettek. A következő öt évben 48 győzelem és öt világbajnoki cím.
Sebastian Vettel
A német négyszeres világbajnok 300 futamából 53 -at megnyert, ezzel nyomot hagyva a Formula-1 történelmében, annak ellenére, hogy az utolsó években eléggé szenvedett a pályán. Egykor azonban verhetetlen volt és egész szezonokat uralt le.
Vettel F1-es pályafutása 2007-ben kezdődött, és az első három évben kilenc dobogós helyezést és öt győzelmet szerzett, bár ez még semmi volt ahhoz képest, ami később következett. A következő négy évben az F1 arca lett, négy egymást követő bajnoki címet nyert, és ezzel a legfiatalabb világbajnok lett. Emellett ő tartotta sokáig a szezononként legtöbb dobogós helyezés, a szezononként legtöbb győzelem, a szezononként legtöbb pole pozíció, a szezononként legtöbb vezetett kör, a szezononként legtöbb egymást követő győzelem, a szezononként legtöbb egymást követő nagydíj és a szezononként legtöbb pole pozícióból elért győzelem rekordját is.
Vettel szerencsétlenségére a 2014-es szabályváltozások nem kedveztek a Red Bullnak (vagy neki), és a csapat gyorsan visszaesett a mezőnyben. A 2013-as szezon utolsó kilenc futamán kilenc egymást követő győzelme után ezután 2015-ig egyetlen futamot sem nyert. Ennek ellenére a 2022-es szezon végén történt visszavonulásáig széles körben az egyik legjobb pilótának tartották.
Alain Prost
Alain Prost stílusa tette lehetővé, hogy Ayrton Senna ellen versenyezzen. Titkos fegyvere a sebesség mellett az észjárás volt, és olyan természetes precizitással rendelkezett a vezetésben, amely lehetővé tette Prost számára, hogy 1985-ben Franciaország első világbajnoka legyen.
1987-ben megdöntötte Jackie Stewart 27 győzelemmel felállított rekordját, egy évvel később pedig a McLaren a szezonban 16 futamból 15-öt nyert meg, ami Prost és Senna képességeiről is tanúskodik. Prost visszavonulásáig a csúcson maradt, és 38 évesen megszerezte negyedik és egyben utolsó bajnoki címét a Williamsszel.
Prost 51 Nagydíjat és négy világbajnoki címet nyert, egyik nagy taktikája volt, hogy mindvégig kímélte a gumikat, hogy a verseny végén, amikor sokan már csak a túlélésre játszottak, támadhasson. Diplomáciában azonban nem volt erős. 1991-ben nyilvánosan merte kritizálni a Ferrarit, és kirúgták, amikor azt mondta a szezon gyönyörű, de lassú az autó és “egy teherautót könnyebb lenne vezetni, mint ezt az autót.”
Ayrton Senna
Ayrton Senna, a motorsport egyik legendás alakja, továbbra is a nyers tehetség és a karizma mércéje. Mély elkötelezettségének és a határokat feszegető állandó vágyának köszönhetően Senna különleges helyet foglal el sok motorsport-rajongó szívében. Három bajnoki cím fűződik a nevéhez, és sajnos már nem tudjuk meg, hogy mi lett volna, ha nem hal meg 1994-ben a San Marinó-i Nagydíjon. A vakmerőség és a nyughatatlan ambíció kombinációja olyan előnyöket adott Sennának, amilyeneket ritkán látni. Sajnos ez lett a szomorú végzete is.
A brazil szupersztárról nem sok olyat lehet mondani, amit ne mondtak volna már sokszor, csak annyit, hogy ő volt az a pilóta, aki hajlandó volt messzebbre menni a győzelemért, mint bárki más előtte, aki szinte spirituális szintre emelte a Forma-1-es autó vezetésének művészetét, és aki mindezt nem csak fenséges ügyességgel, hanem a karizmáját fegyverként használva tette.
Fernando Alonso
A spanyol három évet töltött a Forma-1-ben, mielőtt megszerezte az első futamgyőzelmét, majd azután még kettőt, és kényelmes, 21 pontos előnnyel szerezte meg a bajnoki címet Kimi Raikkönen előtt. Az egy évvel későbbi második bajnoki címét 13 pont előnnyel szerezte meg a nagy Michael Schumacher előtt, bár itt Alonso szerencséje kifogyni látszott.
2007-ben a McLarenhez került, hogy az akkori újonc Lewis Hamilton partnereként a harmadik helyen fejezze be a szezont, mindössze egy ponttal lemaradva a győztes Kimi Raikkönentől és Hamiltontól, aki ugyanannyi pontot, de több győzelmet szerzett. A 2010-es Ferrarihoz való átigazolása úgy tűnt, hogy kifizetődik, mivel a szezon utolsó futamán az összetett élén állt, a futam alatt azonban Vitaly Petrov mögé szorult és Sebastian Vettel győzelme miatt Alonsónak be kellett érnie a második hellyel. A 2012-es bajnoki címről mindössze három ponttal maradt le (ismét Vettel előtt), és 2013-ban is második lett, bár ott már 155 ponttal volt jobb a németnél.
Alonso bár mindössze “csak 2” bajnokságot nyert, olyan régóta űzi ezt a sportot, hogy nem lehet kihagyni. A jelenleg 42 éves pilóta már öregnek számít a kormány mögött, aki rettenthetetlen, agresszív versenyző hírében áll, bár karrierjét legalább annyira meghatározhatja az, ami nem jött össze, mint a két megnyert cím. 2018 -as visszavonulása után 2 év szünetet tartott, majd visszatért a száguldó cirkuszba, hogy az Alpine -nál próbálta ki, mennyire kopott meg a tudása. Az ott eltöltött 2 év aztán sajnálatosan gyenge eredmények sorozatát hozta, majd a 2023 -as szezonra átigazolt az Aston Martinhoz, ahol sorra gyűjtötte a dobogós helyezéseket. A lendület év végére elfogyott, de titkon azért reméljük, hogy az öreg megmutatja még a fiataloknak, hogy is van ez. Ennek ellenére év végére egy összetett 4. hely azért csak összejött.
Niki Lauda
A nagy Lauda 1971 -ben kezdte a Forma-1 -et. Sosem lett eltagadva, hogy a pénze miatt juthatott be, a tehetsége aktív évei alatt azonban elvitathatatlanok voltak, éppen ezért kivívta mindenki tiszteletét. Három F1-es szezonnal a háta mögött Lauda az 1974-es szezonra csatlakozott a Ferrarihoz, és az 1974-es bajnokságban két győzelmet és a negyedik helyet szerezte meg, miután gyakran ő határozta meg a tempót, de balszerencséje volt. 1975-ben Lauda öt győzelmet és három világbajnoki címe közül az elsőt szerezte meg, de az 1976-os szezonja – és a hírhedt nürburgringi baleset – a leghíresebb.
A Nürburgringen egy életveszélyes baleset után egy ponttal maradt le a bajnoki címről James Hunt mögött. Második bajnoki címét 1977-ben szerezte meg, majd két évvel később visszavonult, hogy aztán 1982-ben a McLarennél visszatérjen. Ez 1984-ben, egy Alain Prosttal vívott epikus verseny után meghozta a harmadik bajnoki címet, mielőtt Lauda 1985 végén végleg visszavonult.
Míg a pályán bizonyította tehetségét, később üzleti érzékéről vált ismertté a pályán kívül. A Ferrarinál és a Jaguarnál dolgozott vezetői pozíciókban, bár leginkább a Mercedesnél betöltött szerepéről ismert. Nagy szerepe volt abban, hogy Lewis Hamilton a Mercedeshez került a 2013-as szezonra, és egészen 2019-ben bekövetkezett haláláig a csapatnál dolgozott.