„Az elektromos térhódítás földön, vízen és levegőben is folytatódik.” – Ezt a GPS Tuner nevű kerékpár-navigációs szoftvercég alapítója és ügyvezető igazgatója, Tárnok Gábor mondta egy sajtótájékoztatón, amelyen Karakas Ádám, a Boston Consulting Group iparági szakértője mutatta be a jövő közlekedési trendjeit.
A szakemberek szerint 5-10 év múlva teljesen másik nagyvárosokban élünk majd, mint napjainkban, már ami a közlekedés jövőjét illeti. Nem csak autókat és bicikliket, hanem egyre kisebb, kompaktabb és valószínűleg tisztán elektromos járműveket láthatunk majd, miután egyre többen jönnek rá, hogy batár nagy SUV -kkal álldogálni a dugóban senkinek sem jó. Főleg akkor nem, ha nem csak autókázik az illető kényelemből, hanem muszáj folyamatosan mozgásban maradni, mondjuk üzleti érdekből. Szóval olyan járgányok jelennek meg, mint az áruszállításra használható kerékpárok, vagy a kis négykerekű szállító járművek, amelyek a bringautakra is rámehetnek. A folyamat már elkezdődött.
Jelen pillanatban egyfajta megosztott, hibrid mikromobilitási forradalom zajlik, aminek részei az elektromos rollerek, kerékpárok, ezek különböző bérelhető flottái, robottaxik, futár robotok és segwayek. A Boston Consulting Group felmérése szerint a megosztott mikromobilitás globálisan jelenleg közel 6% -ot tesz ki. Ez az arány 2035 -re a városi utazások és közlekedésben résztvevők 14 százalékát is elérheti majd.
Évente közel 1,3 millió ember hal meg közlekedési balesetben és több mint 130 órát töltenek dugóban ülve. A megosztott, autonóm, elektromos járművek hozzájárulnak a közlekedésbiztonsághoz, a környezetszennyezési és parkolási problémák leküzdéséhez. Ehhez persze az kell, hogy a városi lakosság nyitott legyen ezekre a megoldásokra. A felmérések szerint Észak-Európában a megkérdezettek 11 százaléka megfontolná autója eladását, ha jó közlekedési alternatívát talál, ez az arány Közép-Európában 13, Dél-Európában pedig 20 százalék. Európában a közlekedők összességének 40-50 százaléka szeretné gyakrabban használni ezeket az új mobilitási eszközöket, Kelet-Közép Európában azonban jelentősen kisebb a hajlandóság erre.

Szoftver nélkül mit sem ér az egész
Ahhoz, hogy ezek összhangban működjenek, az olyan szoftvergyártó cégekre is szükség van, akik az utakon közlekedő autók, elektromos bringák, rollerek és megosztott járműparkok agyát fejlesztik, navigációs és biztonsági rendszereket programoznak, például a táblák és közlekedési lámpák számára. Bár tény, hogy a mikromobilitási eszközök kicsit lemaradtak, de az autóipar nyomában járnak. A „lemaradást” pedig annak köszönhetik, hogy évtizedeken át a rollerek és bringás összeszerelése kimerült az alkatrészek és vázak összerakásában, az elektromos hajtás megjelenésével azonban lehetőség nyílt arra, hogy szoftveres megoldásokban is gondolkodjanak a szakemberek.
Még magyar cégek is vannak, a Commsignia, a GPS Tuner és a Microsec, akik kerékpárgyártóknak, városoknak és útkezelőknek szállítanak fejlett, innovatív technológiákra épülő megoldásokat, hogy a legvédtelenebbek is biztonságban legyenek az utakon, hasonló szolgáltatásokkal mint azok, akik az autóban ülve élvezhetik ezek előnyeit.
A Commsignia például a járművek közötti közvetlen kommunikációban jár élen, olyan szoftvereket fejleszt, melyek egy biciklisnek vagy rolleresnek jelzik, hogyha nagy méretű, a látóterükben még nem látható jármű tart feléjük. A legcélszerűbb az volna, ha a járművek nem csak egymással, de például a környezetükkel is kommunikálnának, például közlekedési lámpákkal, erre remek példa a több éve tesztelt ITS ökoszisztéma, amiről ebben a cikkünkben írtunk. Ahhoz, hogy ezek a mindennapjaink részévé váljanak, még legalább 10-15 év kell a szakemberek előrejelzései szerint.

A GPS Tuner húsz éve foglalkozik szoftverfejlesztéssel, fő profiljuk az olyan applikációk megalkotása, melyek segítenek a jármű adottságait legjobban kihasználni, például biztonságos útvonalakat tervezni, elektromos autós esetén pedig töltőhelyeket keresni, és a legjobb hatótávval eljutni A -ból B -be. A cég tulajdonosa elmondta, hogy ezelőtt 15 éve még furcsán néztek rájuk, mikor közölték, hogy kiváló appot tudnak fejleszteni kimondottan biciklis közlekedésre szabva, ma már az elektromos bringaflották fenntartóinak szinte teljesen természetes eleme a hétköznapoknak, szerencsére van is rá kereslet.
Hegedűs Márton a Microsecről azt mondta, hogy eredeti tevékenységük 20 éve a digitális aláírások hitelesítése volt, és bár ezt a tevékenységet sem adták fel, innen kanyarodtak rá az autók közötti kommunikáció szegmensére. Olyan biztonsági rendszeren dolgoznak már most, aminek létjogosultsága majd az elkövetkezendő 10 évben lesz igazán mérvadó. Konkrétabban: a lényeg, hogy a közlekedésben résztvevő járművek közül senki ne adhassa ki magát kéklámpás járműnek, ezzel áthangolva az okoslámpákat a saját előrejutása érdekében. Hegedűs szerint egy ilyen fontos biztonsági szoftver nélkül nem lehet létrehozni azt a közlekedési koncepciót, amely mindannyiunk javára válik majd néhány év múlva.
Eddig az utópiáig már csak 2 évünk van, és van ami hamarabb megvalósul, van ami még nem is fog további 10 évig. (2019 -ben írtuk)
Hogy fogunk autózni 10 év múlva? Van pár ötletünk…
Vajon teljes mértékben átengedjük az automatának a vezetést? Használunk majd tömegközlekedést? Vagy csak azt használunk? Lesznek taxik? Mi fogja meghúzni a határvonalat a robotizált és a manuális között? Hogyan fognak alakulni a közlekedés szabályai? Sok a kérdés és szerencsére majdnem mindre van válasz. Hogy ez mennyire pontos így, azt nem tudjuk, mindenre majd a jövőben derül fény.
(Forrás: qubit.hu)