Már ott tartunk, hogy a Magyar Közút a car-to-x kommunikációt teszteli heteken belül, Győrben.
Azok, akik még mindig az 5G -től rettegnek, jobb, ha rögtön be is zárják ezt a cikket, mert megemészthetetlen technológiai innovációról beszélünk, aminek az alapja éppen a közel nulla válaszidős kommunikációs eszközök, járművek és minden egyéb között. “Minden rákkeltő” egy helyen…
Szóval, ott tartunk, hogy a Magyar Közút úgy beszél az új közlekedési rendszerekről, mintha napokon belül bevezetnénk. Nyilván ez még odébb van, de ténylegesen el kell gondolkodnunk azon, hogy az egyre növekvő forgalom, az egyre több jármű és bonyolult közlekedési megoldások hogy lehetnek sokkal egyszerűbbek azzal a technológiával, amit mi úgy várunk már.
Miután az 5G nagyon is valós, és konkrétan működő dolog, már nincs végre technológiai akadálya annak, hogy az autók egymással, közlekedési lámpákkal, más navigációs rendszerekkel tartsanak folyamatos kapcsolatot. Ehhez széleskörú együttműködés szükséges a az autógyártók, az autóipari háttérfejlesztők, az útkezelők, és a mobilszolgáltatók között. Nagyon úgy tűnik, hogy mindenki partner ebben, tehát erről az oldalról sincs komoly akadálya az előrelépésnek.
Példa:
Ha egy autó jégfoltra fut, a menestabilizáló pedig ezt érzékeli, akkor azonnal küldheti a veszéllyelzést a környezetében közlekedő más autóknak, akár közvetlenül, akár mobilneten egy központi feldolgozón keresztül, utóbbi esetben akár eljuthatnak a GPS-adatok a navigációs rendszerekhez is. Így mindenki megkapja a figyelmeztetést, aki arra jár.
Hiába vannak önvezető autók, nem tudnak mindent és mindenkit hibátlanul érzékelni, viszont akkor, ha mindenki kommunikál mindenkivel, máris sokkal behatárolhatóbb, sőt, mi több, hajszálpontosan meghatározható, hogy mi-merre van.
Miért jó, ha mindenki tud rólam?
A közeledő mentőautó, ahelyett ami most megy, hogy villogva és zajongva behajt a piroson a veszélyes kereszteződésbe, ahol haladna a forgalom, inkább jelet küld az okoslámpának, hogy zöldet kér az útvonalán, a lámpa pedig még mielőtt váltana, minden járművet értesít, hogy piros lesz. Eközben a zebra felé közeledő, zenehallgatásba és Messengerezésbe feledkező gyalogos mobiljára azonnal érkezik az értesítés, hogy mentő halad át a közelében, figyeljen oda. Nagyszerűen hangzik ugye? Ez nem mese, hanem a jövő!
Magyarországon a Zalazone tesztpályán ilyen és ehhez hasonló fejlesztzéseket tesztelnek, V2V (vehicle-to-vehicle, járművek közti), V2X, (vehicle-to-X, car-to-X, járművek és egyebek közti) technológiai újításokon dolgozó cégek, a Magyar Közút közreműködésével, akik igencsak érdeklődnek a téma iránt.
Sőt, Győrben pedig hamarosan szolgálatba áll az első autókkal kommunikáló okos lámpa is.
Jelen pillanatban az aurópai V2X szabványhoz közvetlenül, mint jármű csak a Volkswagen Golf VIII tud csatlakozni, de minden bizonnyal amint élesben mennek majd ezeket a tesztek, az okostelefonunkkal, ami szinte mindenkinél van már, tudunk majd csatlakozni mi is ehhez az újfajta közlekedéshez. Nagyon várjuk, szerintünk az elkövetkezendő 10 évünk erről szól majd!
Hogy fogunk autózni 10 év múlva? Van pár ötletünk…
Vajon teljes mértékben átengedjük az automatának a vezetést? Használunk majd tömegközlekedést? Vagy csak azt használunk? Lesznek taxik? Mi fogja meghúzni a határvonalat a robotizált és a manuális között? Hogyan fognak alakulni a közlekedés szabályai? Sok a kérdés és szerencsére majdnem mindre van válasz. Hogy ez mennyire pontos így, azt nem tudjuk, mindenre majd a jövőben derül fény.
(Forrás: Rakéta.hu)