Az üzleti életben főként nagyon hasznos, ha az ember tökélyre fejleszti a smúzolás művészetét, de egy hétköznapi ember is jól járhat az alábbi néhány tippel, amiket Guy Kawasaki fogalmazott meg „Az Elmés kezdés” című könyvében. Általában az emberi kapcsolatok nem alakulnak ki jó irányba csak úgy.
Mozdulj ki!
Most konkrétan a szakkiállításokra, konferenciákra és szemináriumokra gondoltunk. Itt azért elég sok potenciális ügyfél és/vagy üzlettárs, vagy partner jelöltted találkozhatsz, ráadásul ezeken a rendezvényeken komoly emberek jelennek meg. Ha felveszel egy elegáns göncöt, és itt beszélgetéseket kezdeményezel, egész biztos, hogy te is komoly fazonnak tűnsz majd. A legnagyobb online-marketing tanácsadók is elég sok hasonló rendezvényt szerveznek, direkt a kapcsolatok kiépítését hangsúlyozva.
Tedd fel a kérdést és fogd be!
Nem az a lényeg, hogy te szövegelj sokat, hanem mások szövegeljenek neked. Indítsd az „Ön mivel foglalkozik?” kérdéssel, és máris hallgathatod. Ezzel máris egy vélhetően tartalmas beszélgetést indítasz majd el, ami nagyon kedvező, jövedelmező lehet számodra rövid és hosszútávon is.

Vedd fel a kapcsolatot vele és legyél elérhető partner!
Fontos, hogy az új ismerőssel vedd fel a kapcsolatot legalább 24 órán belül, teljesen mindegy, hogy e-mailben vagy telefonon történik mindez. Előbbi kevésbé „tolakodó,” és főleg akkor jobb, ha nem konkretizáltatok semmit, csak futólag érintettetek egy lehetséges együttműködést. Ja, és persze tarts magadnál névjegykártyát, mindig, ha már smúzolásba kezdesz, hogy te is minél előbb elérhetővé válj bárki számára.
Beszélj a hobbidról. Ha nincs, akkor is!
Előfordulhat, hogy nincs hobbid, viszont csak a bizniszről beszélni nagyon unalmassá tesz téged, és pár percen belül azon kapod magad, hogy kb. egy unott emberrel szemben beszélgetsz aki csak (jó esetben) bólogat. Foci, tech, gyereknevelés, család… Ezek általában mindenkit érdekelnek, ezért fontos, hogy tájékozódj, olvass, hogy minél több mindenről tudj társalogni. Ebből alakulnak majd ki a jó üzleti kapcsolatok.
Rendszeres olvasó vagyok,
Tegyél és viszonozz szívességet!
Nem muszáj minden apróságból pénzt és előnyt fabrikálni. Vagyis nem úgy ahogy gondolnád: néha tegyél szívességet, és a viszonzás garantáltan nem marad el valamilyen formában. Ha még jobb smúzoló akarsz lenni, akkor tegyél ÖNZETLEN szívességet, még ha tudod, hogy a viszonzás nem jön mostanában. Minden jó amit cselekedsz, egyszer biztosan meghozza az eredményt, amiből a végén nagyon jól jössz ki. Legyél nagyvonalú, megértő és hálás.
+1: Nyugodtan kérjük a szívesség viszonzását.
Lehet kínosnak tűnik, de egyáltalán nem az. Főleg, hogy ezzel irányt mutatsz az „adósodnak”, így nem neki kell azon töprengenie hogy hálálhatná meg amit érte teszel. Sokkal egyszerűbb nyilvánvalóvá tenni, hogy mi az, amire neked szükséged lenne tőle, hogy „meghálálja” a jófejséged. Hidd el, nincs ebben semmi kellemetlen. Ha megváratna, légy türelemmel. Ha elfelejtené, akkor felesleges verned az asztalt miatta, egyszerűen csak építsd le a jónak ígérkező partneri viszonyt. Akár apránként, szó nélkül teszed, akár világosan megmondod, hogy az üzleti irányaitok egészen másfelé tartanak, ezzel nincs semmi probléma. Ilyen az üzleti élet, és üzletben nincs barátság.
Ha pedig egy kis stílust is kölcsönöznél magadnak:
Stílusos férfitáska, elfoglalt uraknak, utazásra, meg úgy általában teljes életmódra
A Bennett Winch Nagy-Britannia vezető divatmárkája, főleg férfiaknak szóló erősen magasélet gyanús cuccaikkal. Az egyik ilyet mutatjuk ma be, ha még nem ismered azért, ha pedig már ismerős a márka, akkor meg azért. A praktikumot és a kompromisszummentes esztétikumot ötvözték remekül, főleg a modern élet folyamatos változása és viszontagságai ihlették.
(Forrás: HVG // Borító: @aaronphs)