A brit CyclePlan felmérésének eredménye, hogy a megkérdezettek 89% szerint a városi biciklizés ijesztő, bár azt hozzátesszük, hogy kimondottan az Egyesült Királyságban élőket kérdezték, így ez Magyarországra levetítve valószínűleg teljesen más. Az viszont tök jó, hogy összeszedtek néhány jótanácsot és tudnivalót ahhoz, hogy mindennap épségben hazaérjünk, ha biciklire ülünk városi körülmények között. Ezt osztjuk most meg veletek.
Legyen fogalmad a KRESZ -ről!
Mielőtt kerékpározni kezdesz a városban, legalább az alapokkal legyél tisztában. A táblák ismerete, a sávváltás alapvető szabályai, hogyan kell jelezni más járművezetőknek, jobbkéz-szabály, elsőbbségadás stb… mind olyan alapvető KRESZ-előírás, amit akkor is tudnod kell, ha nem vizsgáztál soha belőle. Az autósok így is nehezen tolerálják a bringásokat az úton, és ez sajnos országosan tapasztalható probléma, ezért minden bicajos érdekében kérjük, ne hergeld tovább őket azzal, hogy balesetveszélyes helyzetet okozol. Ráadásul ha a te hibádból löknek fel, őt hurcolják meg először, még akkor is, ha te vagy a vétkes.
Válassz megfelelő bringát!
A piacon sokféle kerékpár létezik, de egyesek típusok alkalmasabbak a városi kerékpározásra, mint mások. Ehhez persze azzal is tisztában kell lenned, mennyire bringabarát az útvonal, amin naponta ingázol a munkahelyedre, illetve milyen alternatív útvonalat választasz te magad. Városban nem igazán szükséges a Mountain Bike, sokkal inkább egy országúti, city vagy trekking lesz a számodra legmegfelelőbb. Az országútit csak akkor javasolt használni, ha nem kell padkáznod, tehát egy aránylag sima, majdnemhogy hibátlan bringasávon vagy egyéb útszakaszon tudsz haladni. Ha azonban sajnos nincs számodra megfelelő sáv vagy út a munkahelyedig, akkor legalább egy olyat válassz, amin elől van egy teleszkóp, hogy könnyebben tudj közlekedni. Ez általában az MTB és országúti közti átmenet a trekking, ami vékonyabb vázzal és vékonyabb gumikkal van ellátva, de hasonló felépítésű mint az MTB. A city kerékpárok pedig akkor lehetnek nagyon hasznosak számodra, ha nem akarsz bicajozás közben táskát, hátizsákos hordani, hisz ezeknek a kialakítása és a váza is kicsit masszívabb, általában eleve elülső kosárral és hátsó csomagtartóval lehet kapni. Utóbbival jóval lassabb a haladás, mert tipikusan egy városi cirkáló, nyugodt bringázáshoz.
Ezen kívül egyre népszerűbbek a városi kerékpározásban az összecsukható kétkerekűek, amiket könnyedén, kézben felvihetsz magaddal a különböző tömegközlekedési eszközökre, de eltejedtebbek az elektromos biciklik is. Utóbbi előnye, hogy sokkal kisebb erőkifejtéssel tudsz egy viszonylag jó tempót menni, illetve a rásegítésnek köszönhetően kisebb eséllyel izzadsz le, mire a munkahelyedre érkezel. Szóval, járj nyugodtan munkába biciklivel, de válogasd meg, milyennel!
Lehet kényelmesen is!
Ha a kerékpár nem illeszkedik megfelelően a testméreteidhez, testalkatodhoz, az kellemetlen utazást eredményezhet. Sőt, ami még rosszabb, a rettegett nyeregfájdalmakkal érkezhetsz a munkahelyedre. A sérülések és kellemetlenségek elkerülése érdekében érdemes szakértőhöz fordulni, mondjuk egy kerékpárbolt alkalmazottjához, ő pedig segíteni fog.
Tervezd meg alaposan, merre fogsz járni!
Ha nagyrészt munkába ingázol egy fix helyre, akkor csak egyszer kell jól megtervezned a pontos útvonalat, hogy a lehető legegyszerűbben és persze legkevésbé forgalmas utakat használva juss el oda minden nap. Ilyenkor mindent érdemes figyelembe venni: az emelkedőket és lejtőket, a kátyúkat, az utcai világítást ha korán hajnalban vagy későn mennél haza, illetve az sem rossz, ha esetleg viszonylag közel haladsz el naponta egy szerviz mellett, ha sürgős javításra lenne szükség.
Zárd le jól!
Bár csak 2016 -ból van információnk, mert frissebb statisztikát nem találtunk, akkor nagyjából 6500 volt a biciklilopással kapcsolatos eljárások száma Magyarországon. Ez nem olyan sok, legalábbis ha például csak a londoni adatokat nézzünk, ahol bűnbandák nagyüzemben foglalkoznak ilyesmivel, 2015 és 2018 között 58 000 kerékpárt loptak el. Egy biciklit csak megfelelő zárral tudunk ténylegesen megóvni. Ha egy erős, robosztus, szemmel láthatóan is nehezen törhető biciklizárat teszünk fel, nem csak a tolvajokat riasztja meg, de a mi lelki békénket is fenntartja.
Persze nem csak a záron múlik, hanem a megfelelő rögzítésen is. Ellenőrizd, hogy elég masszív, nehezen mozdítható vagy nehezen törhető az a szerkezet amihez odaláncolod, emellett jó, ha megvilágított, forgalmas helyen hagyod, így kisebb lesz az esély a lopási kísérletre, hisz a folyamatos jövés-menés még a legpofátlanabb gazembereket is elbizonytalanítja. Ha pedig tényleg az kell hogy biztonságban érezd kedvenc közlekedési eszközöd, egyszerre 2 különböző típusú zárat is használhatsz, így megakadályozod, hogy egyetlen vágóval le lehessen azt szedni. Kevés rá az esély, hogy a tolvajok több vágóeszközzel járnak.
Ezt csak érdekességként mutatjuk be, ugyanis extrém eset, mikor óriási nagy erővágóval dolgozik a biciklitolvaj. A Tolvajkergetők tesztelték pár évvel ezelőtt, azok ellen mennyire védenek a különböző lakatok, zárak. Az eredmény szomorú:
Öltözködj megfelelően!
Nyáron nem kell túlgondolni. Ha kicsit hűvösebb a reggel, de szélcsendes, nem biztos, hogy úgy kell felöltözni, mintha gyalog indulnál el otthonról, hisz folyamatos mozgásban vagy, olykor eléggé kimelegszel. Viszont amikor beköszönt a tél, akkor felhívnánk a figyelmet a megfelelő, meleg védőfelszerelésre. 10 Celsius fok alatt a menetszél már komoly gondokat okozhat a térd és boka ízületeinkben, ezért a vastagabb zokni, meleg sportcipő/bakancs és a térdmelegítő vagy aláöltözet nagyon hasznos. Tapasztalatból állíthatom, hogy a B’Twin térdmelegítő például egy meglehetősen strapabíró és megbízható márka, a Decathlonnál rendelni is lehet, nincs több 4500 Ft -nál egy pár, nagyon megéri beruházni. Minél idősebbek vagyunk ez annál inkább érvényesül.
Nyáron számolni kell a hirtelen záporokkal, így a meteorológiailag kétesélyes napokon nem rossz, ha van nálunk legalább egy esőkabát, ami külön bicikliseknek részére is kapható, könnyű benne mozogni és kevés rajt a lógó zsinór meg a többi akadályozó tényező. Ha pedig ez feltűnő színű vagy fényvisszaverős, az még jobb, hisz a borús időben a látási vizonyok egy autós számára is jelentősen lecsökkennek.
Bár a sisakot sokan nem szeretik, ami érthető, viszont megvédi a fejed, ha balesetet szenvedsz, ezért a kerékpáros biztonsági felszerelés elengedhetetlen része. Ennek is több típusa, fajtája van, így a közlekedési stílusodhoz legmegfelelőbbet tudod magadnak vásárolni. Bár a biciklizés nem divatbemutató, nagyon bénán néznél ki city kerékpárral egy versenysisakban. Továbbá, ha balesetet szenvedsz és a sisak sérül akár csak kívülről, a lehető leghamarabb cseréld le, hogy a továbbiakban is megvédje a fejed a külső behatásoktól. Egy sérült sisak bizonytalan védelmet nyújt.
A biztonság mindenek felett!
Ha már megemlítettük a sisakokat, akkor írnunk kell az egyéb fontos biztonsági szabályokról is. Az első és legfontosabb, hogy SOHA ne legyen a fülünkben semmi, vagy ha a telefonálás miatt mégis szükséges, az egyiket mindig hagyjuk szabadon. Ha nem hallod a forgalom hangjait, az biciklisként igen veszélyes.
A második fontos szabály, ha van kijelölve és járható, valamint az út szélén van, mindig maradj a biciklis sávban. Az autósok eleve arra számítanak, hogy az ő mozgásuktól gyakorlatilag függetlenül haladsz ott, így gyakran csak annyira vesznek figyelembe, hogy ne foglalják el előled, illetve ne kanyarodjanak eléd. Ezért neked kell tartanod a sávodat, hogy minimalizáld a balesetek kockázatát.
A harmadik szabály a kézjelek állandó használata. Mivel a városi kerékpározás nagyon hektikus, a szokásosnál is fontosabb, hogy közöld, mi lesz a következő lépés. Nézz, jelezz és manőverezz. Vedd figyelembe, hogy sajnos nem minden autós tudja egyértelműen az összes biciklis kézjelet, így újra csak azt tudjuk neked javasonli, hogy légy nagyon éber és körültekintő, mert elsősorban neked kell figyelned magadra és mindenki másra. Te vagy a forgalom egyik legkisebb és legsérülékenyebb tagja.

Feltételezd, hogy rajtad kívül senki nem figyel!
A város útjai kiszámíthatatlanok. Gyakran minden sarkon autók, buszok, kerékpárok, robogók és gyalogosok közlekednek. A balesetek elkerülése érdekében a legjobb, ha feltételezzük, hogy az emberek nem láttak minket. Mindig vegyük fel a szemkontaktust a közlekedés legtöbb olyan szereplőjével, aki bármilyen kontaktusba léphet velünk. Ezzel arra gondolunk, hogy az út túloldalán lévő gyalogos, aki még csak nem is a te irányodba fog haladni, nem lényeges a te szempontodból, viszont egy kereszteződésben a jobbra és balra zebra előtt várakozók, valamint a szemből és kétoldalról jövő autósok esetében is meg kell győződnöd, hogy látnak téged. Ez lámpás kereszteződéseknél valamivel egyszerűbb, azonban ott, ahol csak a jobbkéz-szabály és/vagy a tábla által előírt elsőbbségadási-kötelezettség szól bele a közlekedés rendjébe, különösen fontos tényező.
Köss biztosítást! (nem reklám!)
A Hello Bringás applikáció remek lehetőség arra, hogy biztosítást köss a bicajodra, esetleges balesetre, vagy károkozásra. A biztosítás árai nevetségesen alacsonyak, a balesetbiztosítás, ami a téged ért sérüléssel járó esések, esetleg gázolások esetén lehet hasznos, mindössze 1500 Ft/év -től, a vagyonbiztosítás, ami a bringa ellopásakor „kártalanít” 3500 Ft/év -től, a felelősségbiztosítás, amikor a bicikliddel másnak okozol kárt, 1500 Ft/év -től köthető. Külön kedvezményt kaphatsz ha regisztrálod a biciklidet az ingyenes BikeSafe programba, ami a rendőrség kerékpáros-adatbázisa, tehát a feltöltött személyes adataid teljesen biztonságban vannak. Kiállítanak számodra egy kerékpár törzskönyvet a bicikli alvázszámával, gyártási évével és típusával, ami igazolja, hogy a tiéd.
Ehhez a témához ez is egy hasznos cikk lehet:
Okosabban biciklizz, ne keményebben!
Annak, ha vaktában nekiveselkedsz annak reményében, hogy most aztán jól kikapcsolódsz, és iszonyat nagy széllel, tűző napsütéssel vagy dermesztő hideggel találod szemben magad, vagy netalán értelmetlenül széthajtod a tested a reggeli órákban, hogy egész nap semmit se tudj csinálni, egyszerűen SEMMI ÉRTELME!
(Forrás: cycleplan.co.uk, 24.hu // Borító: @nomadicjulien)