Annak, ha vaktában nekiveselkedsz annak reményében, hogy most aztán jól kikapcsolódsz, és iszonyat nagy széllel, tűző napsütéssel vagy dermesztő hideggel találod szemben magad, vagy netalán értelmetlenül széthajtod a tested a reggeli órákban, hogy egész nap semmit se tudj csinálni, egyszerűen SEMMI ÉRTELME! Ahogy a városi közlekedésben is jobb, ha inkább odafigyelsz és nem sietsz annyira, és ami még nagyon fontos, hogy így tél derekán védekezz a hideg ellen megfelelően, különben 3-4 szezon után súlyos ízületi problémáid adódhatnak. Okosabban bicajozz, ne keményebben.
Csekkold az időjárást!
Ha már előző nap este azon gondolkodsz, hogy reggel korán elindulsz tekerni egy jót, érdemes lecsekkolnod előtte az időjárást. Fontos, hogy olyan körülmények mellett induljunk el, ami jól esik, ami szimpatikus, amiről tudjuk, hogy nem pusztulunk bele az első letekert kilométerbe. Valaki a szelet nem szereti, valaki az esőt, valaki a ködöt, valaki a párát, de olyanok is akadnak akik csak és kizárólag a tökéletes időjárásban merészkednek nyeregre pattanni. Nem kell minden egyes szombaton vagy vasárnap széthajtanod magad a szakadó esőben, nem ettől leszel jobb, erősebb vagy kitartóbb, és senkinek nem bizonyítasz vele semmit.
Kíméld az ízületeid!
Ha már tél van, akkor felhívnánk a figyelmet a megfelelő, meleg védőfelszerelésre. 10 Celsius fok alatt a menetszél már komoly gondokat okozhat a térd és boka ízületeinkben, ezért a vastag zokni, meleg sportcipő/bakancs és a térdmelegítő nagyon hasznos. A B’Twin egy meglehetősen strapabíró és megbízható márka, a Decathlonnál rendelni is lehet, nincs több 4500 Ft -nál egy pár, nagyon megéri beruházni. Minél idősebbek vagyunk ez annál inkább érvényesül.
… és ha már az ízületeknél tartunk …
Állítsuk be megfelelően a nyeregmagasságot és a kormány magasságát és dőlésszögét is. Előbbinél a módszer pofonegyszerű: Üljünk fel a kerékpárra, nyújtsuk ki az egyik lábunkat, és tegyük a sarkunkat a pedálra. A nyereg magassága akkor helyes, ha így teljesen nyújtott pozícióba kerül a lábunk, ugyanakkor ügyeljünk arra, hogy ne nyújtsuk túl a lábunkat.
A kormány megfelelő beállítása elsősorban a kényelmi állapottól függ. Ha kerékpározás során a nyak hátsó része, a tarkótájék vagy a lapocka felső részén elhelyezkedő izmok görcsösen fájnak, akkor változtatnunk kell a kormány beállításán.
Ha szakszervízben vetted/veszed a biciklidet, ott a magasságodhoz és testméreteidhez legmegfelelőbb biciklit ajánlják, és a jobb helyeken be is állítják neked. Amennyiben mégsem lenne elég kényelmes, vidd vissza, és valószínűleg ingyenesen módosítanak a beállításokon, hogy neked a legmegfelelőbb legyen.
Légy látható, tartsd be a szabályokat és tartsd nyitva a füled és a szemed!
Fontos, hogy mindig légy látható. Te egy gyenge láncszem vagy az utakon, egy apró lökés is elég, hogy súlyos, netalán halálos balesetet szenvedj. Tényleg nem kell sok, elég, ha menet közben túl közel megy hozzád egy autós vagy hozzád ér a kasztni, máris tuti a borulás. Szinte tucatszám pakolhatnánk ide azokat a YouTubeos videókat, ahol tök hétköznapi szituációkból történtek komoly balesetek. Ja és persze került a holttereket. Egy személyautónál kevés ilyen van, teherautóknál és kamionoknál viszont annál több. Vannak pontok, ahol nem is fognak látni.
A Magyar Kerékpárosklub lobbierejének is köszönhetően a KRESZ már nem kötelezi arra a kerékpárosokat, hogy mindig szorosan az út jobb szélén haladjanak. Ha kátyús, keskeny, nagy forgalmú, esetleg vállalhatatlanul szar az út széle, inkább foglald el a sávot. Kényszerítheted az autóst arra, hogy a szabályoknak megfelelően előzzön, de mindemellett legyél empatikus is a többi közlekedővel szemben, és ne lassítsd szándékosan a forgalmat. Csak akkor távolodj el jobban a padkától, ha nincs jobb lehetőséged!
Végezetül pedig mindig keresd a szemkontaktust. Teljesen mindegy, hogy a zebrán áthaladó gyalogosról, vagy a kereszteződésben álló/lassító autósról van szó, győződj meg róla, hogy észrevettek. Neked nincs nagy kasznid és csendes vagy, nem biztos, hogy mindig látható vagy.
Ez is érdekelni fog:
EZÉRT tekerj a munkába az autózás helyett!
Dugó, kényelmetlen és kiszámíthatatlan tömegközlekedés, környezetvédelem, egészség. Ez rögtön csak 4 érv ami kapásból az eszünkbe jutott, és sorolhatnánk még nagyon-nagyon sokáig… A tömegközlekés egyik ismérve, hogy a mobilunkat nyomkodjuk, és amiért már ezredszer tettük meg ugyanazt az utat, unalmukban Messengeren cseszegetjük más ráérő ismerőseinket, hülye kvízjátékokkal zaklatjuk őket, vagy lövünk egy szelfit az Instára a mellettünk lévő ülésen nyáladzva szundikáló utastársunkkal pózolva.