A Squad csak kétmillió forint, és (elvileg) sosem kell tölteni, mert a tetején lévő napelemekkel folyamatosan el van látva elég energiával. Egy teljes töltöttséggel húsz kilométert tud megtenni, ami alapvetően nem sok, és egy éjszakai hosszabb utazással biztos bajba lennénk, ezért mi abszolúr városi autónak tudjuk elképzelni. Így pedig azért ebben van némi fantázia.
Korábban már a Lightyear One és az Aptera is próbálkozott már ilyenekkel, de az amszterdami Squad Mobility ezt az alapötletet kicsit átdolgozta, és egy sokkal elfogadhatóbb formájú városi kisautóval állt elő. Nem mellesleg a Squad fejlesztőgárdájánák java része a LightYear One -ból vált ki, és nem csak formában, de árban is veri a többieket, ugyanis amíg az Aptera tízmillió forint körül kerül majd boltokba, a Lightyear One ára pedig alulról súrolja az ötvenmilliót, addig a Squad alapváltozata adók nélkül mindössze 5750 euróba, vagyis kereken kétmillió forintba fog kerülni.
A golfautó szerű kialakítás is a városi közlekedés miatt optmiálisabb, nyilvánvalóan nem játszik egy ligában a fentebb felsoroltakkal. Ráadásul végsebessége mindössze 45 km/h, és a 20 kilométeres hatótáv is azért lesz elég, mert a Squad előzetes felmérése szerint a mikroautók felhasználói átlag 12 kilométert közleekdnek autóval naponta. Magyarországon ez az arány átlagosan 16 kilométer a KSH 2012 -es felmérése szerint, de csak az autósok 50% -ban, a rendszeresen autót használók másik fele 10 kilométert sem megy naponta autóval. Persze nagyon sok idő, míg a magyar emberek realizálják, és a magyar infrastruktúra lehetővé teszi, hogy a belvárosban elektromos autóval közlekedni egy teljesen elfogadható alternatíva. Autósként pedig az utóbbi mondatunkra biztos, hogy billentyűzetet ragadsz, mert tapasztalatok szerint a hagyományos üzemű autók ellen (vagy inkább az elektromos autók mellett) felszólalni dühítő tapasztalás lehet.
A Squad tehát elsősorban munkahelyre való ingázáshoz, esetleg bevásárláshoz, hétvégi kiruccanásokhoz lehet ideális, és akik ezt használnák, egyébként még pénzt is spórolnak. Egy Smart ForTwo akár 7-8 litert is fogyaszt száz kilométerenként városi használatban, így a Squad használatával akár havi 17-20 ezer forintot is megtakaríthatunk. A Squad napelemei felhős időben is töltődnek, az akkupakk pedig egyszerűen kivehető, így otthonról is tölthető. Sőt, rendelhető hozzá nagyobb akkupakk, amivel akár 100 kilométerre való töltést is fel tud venni, így nem is muszáj csak és kizárólag a napelemekre hagyatkozni.
A két méter hosszú és mindössze 1,2 méter széles autó nagyon kicsi, így családi autózásra sem alkalmas, egyes országokban pedig valószínűleg még jogosítvány sem kell hozzá, ezzel viszont nem feltétlenül tudunk egyetérteni. A Squad többek közt azért tud ilyen nevetségesen olcsó maradni, mert a napelemek árának drasztikus csökkenése lehetővé tette, de azt is érdemes hozzátenni, hogy a gyártó a kereskedők kikerülésével, egyből a vevőknek kínálja a járgányt. A járműben elhelyezett szenzorok segítségével valós időben nyomon követhető az autó töltöttsége, a guminyomás és a kocsi pillanatnyi helyzete is, a kamerák segítségével pedig az operátorok a távolból is ellenőrizhetik az autókat, amiket távirányítással akár arrébb is parkolhatnak, ha a sofőr rosszul állt meg.
A Squad Mobility 2022 végén indítja a tömeggyártást, és 50 eurós letétért cserébe már előrendelhető is.
Kapcsolódó:
Valószínűleg MEGVAN, miért hibázik a Tesla amikor villogó hatósági járművel találkozik
Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálatot indított, a Tesla Y, X, S és 3-as modellek baleseteinek esetében, miután 17 ember megsérült, egy pedig meghalt, mert az önvezető funkcióval közlekedő járművek nekiütköztek rendőr, mentő vagy tűzoltóautóknak.
(Forrás: Rakéta, Fast Company, Fotó: Squad Mobility)