Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálatot indított, a Tesla Y, X, S és 3-as modellek baleseteinek esetében, miután 17 ember megsérült, egy pedig meghalt, mert az önvezető funkcióval közlekedő járművek nekiütköztek rendőr, mentő vagy tűzoltóautóknak.
A Slate-nek adott interjújában a Carnegie Mellon Egyetem önvezető járművekre szakosodott villamos- és számítástechnikai professzora, Raj Rajkumar nyilatkozta, hogy valószínűleg már most megvan, miért zavarodik meg az önvezető-funkcióban haladó Tesla, amikor mentőt vagy egyéb fényjelzésű esetkocsit lát. Az önvezető autók két féle képpen azonosítják a körülöttük lévő fizikai tárgyakat és járműveket, radarral és kamerával. Nagyon komoly programozói munkát igényel mindkét technológia.
A Teslánál csak kamera van
A radar működése leírva nem annyira bonyolult, de technológiailag nagyon összetett folyamat. Minél gyorsabban verődik vissza egy radar által kicsobátott hullám, az eszköz annál közelebb érzékeli az adott tárgyat, viszont azt is tudja, ha egy jármű távolodik, mert ilyenkor a jel lassabban ér vissza. Ezeket az eltérések a fedélzeti számítógép jól tudja szűrni, figyelembe véve a saját jármű sebességét is. A radar azonban az álló jármű mellett elhaladó önvezető autót korrigálásra késztetheti, ez pedig könnyedén balesethez vezethet, ezért szokták kamerával kiegészíteni, és ezt általában együtt használni. De a Tesla nem ezt teszi!
A Tesla teljesen lemondott a radarokról, helyette a kameráikat fejlesztették egy olyan szintre, hogy pontosan meghatározza, hogy a forgalomban ki áll és ki mozog körülötte, illetve mennyire van közel és mihez. A kamerák piros, zöld és kék fényt érzékelnek képpontonként, ezekből rakják összea formát, és ezekből határozzák meg mivel találkoztak. A technológia manuálisan is fejleszthető, a mérnökök a kapott adatokból meg tudják mondani a Teslának, hogy pontosan mi az az adott mozgó tárgy vagy élőlény, de van egy automatikus tanulási folyamat is, tehát minél többször találkozik egy adott formával, alakzattal, annál jobban megtanulja, és annál gyorsabban ismeri fel a jövőben.
Áttörés
Rajkumar ezen adatokból kikövetkeztetve szinte 100% -ig biztos benne, hogy a rendőrök, mentők és tűzoltók fényei konkrétan teljesen vakká teszik a rendszert, a kibocsátott fények miatt. Nyilván ezzel kapcsolatban még ezernyi kérdés felmerül, és elég nagy feladat lesz megtanítani a mesterséges intelligenciát arra, hogy kezelje ezeket a fényeket. Ez azt eredményezi, hogy még több változó, még több szituáció és megannyi akadály hárul a Tesla önvezető funkciója elé. Rajkumar szerint azonban mégis az lenne a legbiztonságosabb, ha a Tesla mégis radart, vagy lézeres alapú alternatív radart (Lidart) alkalmazna a kamerarendszere mellé.
Bízunk benne, hogy ez is menni fog, mert Elon Musk sikert sikerre halmoz:
Csak a SpaceX építhet leszállóegységet a Holdra!
Az Artemis-program keretében történő Holdra szálláshoz a leszállóegységet: Jeff Bezos cége, a Blue Origin, a Dynetics, valamint Elon Musk vállalata, a SpaceX közül választotta ki a NASA, hogy ki építheti fel a Hold felszínén, végül a SpaceX lett a nyertes, akik a célra egy Starship űrhajót használnának majd.
(Forrás: Forbes | Borító: @ort)