Július 13-án, csütörtökön minden idők legnagyobb számú kereskedelmi járata volt egyidőben levegőben, mintegy 137 000 repülő szállt a világon. A Flightradar tette közzé a lentebb látható térképet, és állításuk szerint elég sok kérdést kaptak arról, hogy vajon mitől vannak azok az üres foltok a térképen. Van köztük egészen értelemszerű magyarázat, és olyan is, amire nem feltétlen számítottunk.
Geopolitikai okok
A Flightradar24 globális légiforgalmi térképén a legnyilvánvalóbb “lyuk” jelenleg Ukrajna. A Malaysia Airlines 17-es járatának 2014-es lezuhanását követően a légitársaságok elkezdték elkerülni Kelet-Ukrajnát. Amikor Oroszország 2022 februárjában megkezdte teljes körű invázióját, az egész ukrán légteret lezárták a polgári légi közlekedés előtt. A fenti térképen Ukrajna teljes területe üres, de az orosz hatóságok által bevezetett, az ukrán határtól számított viszonylag széles pufferzóna is teljesen repülőmentes.
Konfliktuskerülés
A polgári repülés a biztonságot mindenek fölé helyezi, ami azt jelenti, hogy a legmegfelelőbb nemzetközi repülési útvonalak közül többet biztonsági aggályok miatt kerülnek el, annak ellenére, hogy arra lenne a leggazdaságosabb a közlekedés. Gyakran nem csak a terület átrepülésével kapcsolatos aggodalmakról van szó, hanem arról is, hogy mi történik, ha itt kell eltérni. Ezért inkább nagy ívben kerülik.
A járatok már jó néhány éve Líbia körül közlekednek, de a közelmúltban Szudánban zajló harcok miatt a repülőgépek egyre inkább elkerülik a területet, és a repülőgépek útvonalai Európából és Észak-Afrikából a Szudántól délre eső célállomásokra is kiterjednek.
Vannak olyan területek is a világon, amelyeket a helyi légitársaságok kiszolgálnak, de a nemzetközi nagy légitársaságok elkerülnek. Szíriában és Afganisztánban rendszeres kereskedelmi járatok közlekednek, de ezeket a célállomásokat a nagy nemzetközi légitársaságok nem nem közelítik meg, vagy a kormányok tiltása, vagy a légitársaságok saját kockázatértékelése miatt.
Földrajzi nehézségek
Talán hihetetlen lehet, hogy a repülők, melyek 10 kilométeres magasságban közlekednek, bármilyen földrajzi adottságot figyelembe vesznek a légiközlekedésben. Pedig a Himalája esetében így van. Ez a hely megnehezíti vagy szinte lehetetlenné teszi a kereskedelmi repülés biztonságos működését. A Flightradar24 térképét tekintve a legszembetűnőbb példa erre Tibet.
A fenti térképen a kék gombostűk a repülőtereket jelölik, míg a fehér és sárga vonalak a rendelkezésre álló légi utakat, amelyeken a repülőgépek átrepülhetnek egy adott területen. Tibet szinte teljes területe mentes a légi közlekedéstől, de nem azért, mert a terep túl magasan van ahhoz, hogy átrepüljenek rajta. Még a világ legmagasabb hegyei is könnyen átrepülhetők, azonban a biztonság ismét elsődleges szempont. A 35-40 000 láb normál utazómagasságon repülő repülőgépek olyan levegőben repülnek, amely kevésbé sűrű és kevesebb oxigént tartalmaz, mint a légkör alacsonyabb szintjén lévő levegő.
Utazási magasságban csak körülbelül egy perc hasznos oxigén áll rendelkezésre, mielőtt a hipoxia elkezdene hatni az agyra. Ezért vannak a repülőgépek oxigénmaszkokkal felszerelve, és ezért ereszkednek a repülőgépek nyomáscsökkenés esetén 10 000 lábra vagy annál alacsonyabbra. Tibetben az a probléma, hogy a fennsík nagy része 10 000 láb magasan vagy afölött van, ami lehetetlenné teszi a biztonságos magasságra való leereszkedést. Azok a repülőgépek, amelyek ezen a területen üzemelnek, speciális eljárásokat követnek, és extra felszerelést visznek magukkal a vészhelyzet enyhítésére.
Problémák kombinációja
Kelet-Oroszországban a járatok hiányát a geopolitika és a földrajz kombináció okozza. Eleve kevés a járat, mivel Észak- és Kelet-Oroszországban nem sok olyan város van, amely nagy mennyiségű légi szolgáltatást igényelne. Ukrajna megszállásával azonban szankciókat vezettek be Oroszországgal szemben, és megtiltották, hogy más országok repülőgépei az orosz légtérben közlekedjenek. Ez azt eredményezte, hogy Kelet-Oroszország felett még kevesebb járat közlekedik, mint 2022 elején.
Azonban a világ légi áruszállításának nagy része az ázsiai és az észak-amerikai Anchorage-on (Alaszka) halad át, és a leggyorsabb útvonal e két hely között közvetlenül Kelet-Oroszországon keresztül vezet. Az ukrán invázió előtt a nemzetközi légitársaságok Anchorage-ból olyan városokba mentek, mint Peking, Sanghaj, Tokió és Szöul, ezek pedig mind az orosz légtéren keresztül repültek. A korlátozások bevezetésével ez a forgalom már nem Oroszországoon át halad, hanem a Csendes-óceánon át közlekedik.
A repüléstervezés tehát láthatjuk, hogy a biztonság, a védelem és a gazdaságosság egyensúlyára törekszik. A légitársaságok a lehető leghatékonyabban és legbiztonságosabban próbálnak tervezni két pont között, viszont egyes útvonalakon ez azt is jelentheti, hogy sajnos hosszú kerülőt kell tenniük az utasoknak a biztonságuk érdekében.
Kapcsolódó:
A franciák betiltanák az országon belüli repülőutakat
Nagyon egyet is tudunk érteni ebben, hisz mint azt régóta tudjuk, a repülőgép forgalom az egyik legkártékonyabb közlekedési forma, már ami a károsanyag-kibocsátást illeti. Így tehát a franciák azokat a járatokat, ahol kiváltható a táv busszal/vonattal, egyszerűen megszüntetnék, és erre most az Európai Bizottság is bólintott egyet.
(Forrás: Flightradar24)