Magyarországon minden nap több ezer használt autót hirdetnek meg a hirdetési portálokon a kisebb autótól a luxus SUV-ig. Még a legritkább modellek is új gazdára találnak végül, de a járművek átlagos eladási időtartama változó. Némely autók egyszerűen népszerűbbek másoknál.
A carVertical autóipari adatkezelő cég kutatása kimutatta, hogy a magyarok a kompakt autókat kedvelik leginkább, mivel azok találnak új gazdára a leggyorsabban. Bizonyos modellek eladása azonban 2 hónapot is igénybe vehet.
Átlagosan 18,1 nap alatt adható el egy Suzuki Swift, amely az országban a leggyorsabban eladható autó. A modell olcsó, gazdaságosan használja fel az üzemanyagot, és népszerű választás a városi ingázók, kajafutárok körében. A Swift után jön a Toyota Hilux (19,2 nap), a Volkswagen Lupo (21,9 nap), a Peugeot 307 (22,3 nap) és a Renault Zoe (23,3 nap).
A Magyarországon eladott összes autó közül a kompakt járművek találnak gazdára a leggyorsabban – magas irántuk a kereslet, és meglehetősen megbízhatóak. Kivétel a Hilux, amely egyértelműen kilóg erről a listáról. „Elméletileg minél népszerűbb egy jármű, annál gyorsabban eladhatónak kell lennie. Meglepve láttuk a Renault Zoét a leggyorsabban eladható autók listáján, amely használható választás a városi gépjárművezetők számára” – mondta Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
Egyes autók eladása 2 hónapot vesz igénybe
Nem minden autó talál gyorsan új gazdára – egyes modellek eladása időt és türelmet igényel. Magyarországon a leglassabban eladható jármű az Opel Grandland X, amely átlagosan 60,9 nap alatt adható el. A Volkswagen Arteon (59,5 nap), az Alfa Romeo Stelvio (55,2 nap), a Peugeot 2008 (53,5 nap) és a Ford Mustang (51,9 nap) szintén olyan autók, amelyek eladása hosszabb időt igényel.
A legtöbb országban a luxus és a prémium autók eladása nehezebb, mivel csak a gépjárművezetők töredéke engedheti meg magának, hogy tízmillió vagy akár százmillió forint nagyságrendű összeget költsön egy járműre. Ez a tendencia azonban Magyarországon nem érvényes, mivel egyes gazdaságos modellek eladása több hetet vesz igénybe.
Bár az SUV-k népszerűsége világszerte nő, továbbra is sok időt vesz igénybe például az Opel Grandland és a Peugeot 2008 eladása.
A népszerű autók eladása nem feltétlenül könnyebb
Bár azt feltételezhetnénk, hogy a népszerű modellek eladása egyszerűbb, ez nem mindig van így. Magyarországon például 34,1 napba telik eladni egy Volkswagen Golfot. A Golfok kínálata nagy, ezért az eladóknak türelmesnek kell lenniük, amíg találnak egy vevőt. A 3-as sorozat a BMW egyik legnépszerűbb modellje, amelyet sok országban imádnak az autórajongók. Ennek a modellnek az eladása mégis több időt (30,2 nap) vesz igénybe, mint a kompakt autóké.
Az elektromos autók ebből a szempontból alulmaradnak a belsőégésűekkel szemben. Buzelis szerint ennek oka az elektromos járművek megfizethetősége és a városi területek szerkezeti szűk keresztmetszetei. Annak ellenére, hogy a használt elektromos járművek eladása fokozatosan nő, a népszerűségük továbbra is sokkal alacsonyabb a hagyományos járművekénél. Egy használd Tesla Model S eladása átlagosan 40,5 nap után történik meg.
Kapcsolódó:
A magyarországi járműtörténet-ellenőrzésekből kiderül, hogy a legnépszerűbb karosszériatípus ma a ferdehátú
A különböző karosszériatípusok eltérő igényekhez készülnek. Egyes sofőrök a kis ferdehátúakat választják, mások a tágasabb változatokat, például kombikat vagy városi terepjárókat részesítik előnyben. A carVertical autóipari adatszolgáltató magyarországi kutatása alapján elmondható, hogy a magyarok leginkább a ferdehátúakat és a kombikat kedvelik, és kisebb érdeklődést mutatnak a kabriók iránt.
(Borító: @erik-schereder)