Steve Jobs 17 évvel ezelőtt mutatta be az első készüléket, ma pedig már csak az Egyesült Államokban 136 millió aktív iPhone felhasználó van. Többségük minden adandó alkalommal megveszi az újabbat, a legújabb modellek esetében 24 óra alatt több millió rendelés futott be az Apple -höz. Miért vesszük meg mindig a legújabbat? Kinek és mit akarunk bizonyítani? Mikor válik kényszerbetegséggé? Mindenre IS választ kapsz ebben a cikkben.
Kelly Goldsmith, a Vanderbilt Egyetem marketing docense a kiváló minőségnek és innovációnak tulajdonítja a sikert, Katie Martell marketing tanácsadó pedig úgy véli, hogy minden új telefon, és az Apple, mint márka, a „holnapot” szimbolizálja, ami a fogyasztóknak sokkal értékesebb, mint azt elsőre gondolnánk. Különben meg egy olyan világban (fogyasztói társadalomban) élünk, ahol a státusszimbólumok a legfontosabbak és a “legújabb a legjobb” elv nagyban befolyásolja a termékek iránti keresletet.
A CNBC által megkérdezett szakértők is a státusszimbólumoknak tulajdonítják az Apple legújabb mobiljának elképesztő sikerét. Bár indokolatlanul drága, hisz mégiscsak egy iPhone, az emberek önbecsülését növeli egy ilyen mobil beszerzése, ráadásul mint fogalmaztak, naprakésznek érezzük magunkat, amikor csak rápillantunk új kedvenc készülékünkre.
Goldsmith, amikor az üzletek előtt kígyózó sorokról kérdezték, viselkedésgazdasági elgondolás szempontjából közelítette meg a dolgot. Egyfelől a társadalmi bizonyíték elve, másfelől pedig éppen a bizonytalanság, hogy elkapkodják előlünk a jelen pillanat legértékesebb cuccát. Kevés van belőle, erősen limitált, kifogyóban, stb… Hogy hazai példával éljünk, hasonló okok miatt lett megbüntetve a GVH által a Szállás.hu is, ami olyan üzenetekkel látta el a kiadó szálláshelyeket, hogy éppen hány ember nézi, vagy már csak x hely maradt.
A szakértők megállapításai szerint, az Apple pontosan tudja, hogy kell felmarketingezni egy terméket, a beharangozók, a csöpögő új infók, a várakozás hossza, mind-mind fontos összetevője a folyamatnak, hogy aztán akkorát robbanjon, hogy 1 nap leforgása alatt 2 millió darab megrendelés érkezzen.
A kényszeres vásárlásról meg még nem is beszéltünk
Már a huszadik század orvostudománya lejegyezte és valahova a a kleptománia mellé lett sorolva, azon belül is a kompulzivitás-impulzivitás skálán. A kompulzív tényező a kényszeresség és megismétlődés, az impulzivitás pedig a kontrollvesztést és a negatív következmények figyelmen kívül hagyását jelöli. Míg utóbbit sokan megtapasztaljuk, addig a kompulzív vásárlás egy megküzdési stratégia, a belső feszkót próbálja enyhíteni a “beteg”. Képtelenek uralkodni magukon, általában nem csak a vásárlás terén.
Összességében a média kicsit sem könnyíti meg a fogyasztói társadalom káros tevékenységét, hisz a reklámok is azt sulykolják, hogy a legújabb és a legjobb kell neked, sőt, a jutalmazó szülők már gyermekkorban rossz irányba terelik ezt a folyamatot, mikor tárgyakkal, elektromos és szórakoztató eszközökkel jutalmaznak, ennél egy fokkal rosszabb az, ha emellé pénz is társul. Ebben azonban nyilvánvalóan megosztó nem csak a szakértők véleménye, de bizonyára az olvasóinké is. Te hogy látod?
(Forrás: Rakéta // Borító: @tdcat)