Csernok Miklóst, a Kiszámoló blog egyik szerzőjét kell szidni, ha esetleg nem értenél vele egyet, és te lennél az egyik, aki magára veszi. A közmondást pedig a többiek is ismerik, akinek nem inge…
Messziről felismerem ezeket az autósokat. 140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha heten-nyolcan is. Ha valaki eléjük kerül 130-cal, még rá is tapadnak, hogy mutassák, mennyire sietnek. Mindig elgondolkodom, az ilyen ostobák vajon mit csináltak az általános iskolai fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos. – kezdi igen velős cikkét a blogger.
Két apróság: vajon egy váratlan helyzetben, amikor hirtelen kell reagálni, mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?
Az alábbi videón például 190km/h -nál küldik falnak az autót:
Miklóssal egyébként mi is egyet tudunk érteni. A 180km/h -s sebesség az 3 kilométer percenként, tehát 50 méter másodpercenként. Ilyen sebességnél azonnali reakcióidő* mellett is 25 métert tesz meg az autó, mire fékezni kezd a delikvens. Innentől kell számolni a fékutat. A 25 méterhez az átlag feletti reakcióidő szükséges, egy átlag ember kb. 40-50 métert is megtesz a 180 -as tempó mellett, mielőtt rátapos a fékre, innentől egyenesen arányosan romlanak az esélyek egy karambol túlélésére.
Miből tevődik össze a reakcióidő? Egy átlagnál jobb képességekkel bíró ember, például superman, kb. 0,5 másodperces reakcióidővel észleli a veszélyt, egy féklámpa 0,3 másodperc alatt izzik fel, de ledesnél is 0,1. A reakcióidő ezen kívül összetevődik az észlelési idővel, a lábáthelyezési idővel, döntési idővel, és a beazonosítás idejével is.
Akkor ezek után számoljunk egy kicsit. Mennyit is nyersz az egész ostobaságon?
Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett. Ha te nyomod, mint az eszetlen 180-nal, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.
Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed. Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópályaszakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.
Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)
Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri? Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak? Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.) Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.
Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves! Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.
Ezért ne ránk, és ne Miklósra haragudj. De ha mindenképp szeretnéd a dühödet kiadni és elküldeni minket a kurva anyánkba, kommentben megteheted, és mégcsak meg sem sértődünk majd, mert inkább itt éld ki magad, mint az autóban padlózva a gázpedált.
Talán nem kellett volna hülyének lenni! ” SzevaszFaszi.hu
A motoros 32 autó mellett húzott el, centikre tőlük, a két sáv között. Aztán egy elé kanyarodó figyelmetlen autós miatt jól megszívta. Ki volt a hibás? Gasoline Society Gasoline Society, New York, Florida. 284K likes. The modern gentleman’s guide to cars, motorcycles, machinery, gear, gadgets and gasoline culture.
(Forrás: Totalcar)