Több mint 2 év telt el azóta, hogy bemutattuk a Kick Your Heart zenekar The wolves are coming című kelta hangzású folkmetálját, és nagy meglepetésünkre pár hónap elteltével újabb remek dalt mutattak be, Tri Martolod címmel. Már ekkor biztosak voltunk benne, hogy amint megjelenik egy újabb dal, azonnal beszámolunk róla, mert nagyon éljük ezt a vonalat, és tényleg tetszenek a dalok. Eljött hát az idő, hogy a Tri Martolod rövidke interjúja után jöjjön egy sokkal részletesebb, érdekesebb, így feltettük a kérdéseinket, és rövidesen jöttek a viszontválaszok. Tamasóczki Bencét, a zenekar alapítóját kérdeztük, ezt olvashatjátok most.
A zenekar ugyanabban a felállásban adta elő az újabb dalt, mint a Tri Martolod -ot, basszusgitáron Takács Róbert játszik, a furulyán pedig Pásztor Dániel. A dobok mögött a lengyel Patrycja Wojkowska ül, az énekre pedig újfent a Tri Martolod -ot is előadó Maude Théberge lett a kiválasztott, aki Kanadából énekelte fel az új produkciót is ami az Ai vist to lop címet kapta. Igazi nemzetközi mestermű, megint.
Szia Bence! Rólad nagyon keveset tudni, korábbi interjúnkban nem nagyon érintettük a személyedet. Szeretnénk, ha kicsit mesélnél magadról, mi a polgári foglalkozásod?
Üdvözlöm az olvasókat is, sziasztok! Most általános iskolában vagyok könyvtáros, tankönyvfelelős és megbízott informatikatanár. Igyekszem a suliban segíteni, ahol csak tudok. A gyerkőcöknek is igyekszek mindig azt a történelmi felfogást továbbadni, amit a dal is sugall, hogy a pontosság és hitelesség a legfontosabb, de a képzelőerő, a fantázia is nagyon fontos. A gyerkőcök amúgy értik ezt az egészet. Ők még értik ezt a mesevilágot, amit a zenénken keresztül mi is próbálunk kifejezni.
Miért pont ebben a stílusban íródott a dal?
Miért ez a stílus? Dani, Robi és én is imádjuk a történelmet, az ókort, középkort, na meg Tolkien világát, a Hegylakót, Star Wars-t, Star Trek-et és más fantasykat, sci-fiket, régi és új meséket, na meg persze az ír, skót, skandináv zenéket, magyar népzenéket, filmzenéket.
Van egy olyan rossz szokásunk mindhármunknak, hogy törekszünk történelmi szempontból a leghitelesebb pontosságra. Szeretjük, ha valami hiteles, van rá lelet és írott forrás. A történelmi zenék, régizenék szeretete mondjuk így már rögtön adja magát. Hiszen csak úgy lehet valami történelmileg teljesen autentikus, ha a ruháktól, fegyvereken, szokásokon, módszereken túl a zenét is megismerjük. A zene által sokkal jobban bele tudja élni magát az ember egy történelmi korszakba, hiszen ott a néplélek, az érzelmek, a vágyak is megjelennek. Na a mi zenéinkben ötvözzük az autentikus régizenét a rockzenével. Tulajdonképpen több kedvencünket gyúrjuk ilyenkor egybe. A mi vérmérsékletünknek is jobb a rockzenei tempó. A régi történelmi és folkdalok segítségével egy olyan mesés és mítoszokkal, legendákkal teli világba jutunk, ami kicsit elfeledteti a 21. századi mókuskereket.
Ha jól hallottuk, az új dal nyelvezete megint valami különleges, amiről a cím is árulkodik. Az előző, a Tri Martolod ugye mint emlíetted akkor, breton nyelven szól. Ez is az?
Breton nyelvet Bretagne-ban beszélik, az egy kelta nyelv. A Tri Martolod így a 18. századból származó kelta népdal. Az Ai vist lo lop egy igazi középkori dal a 13. századból. Okcitán nyelven van. Ez a nyelv Provence környékén volt a kultúra nyelve a középkor ezen szakaszában. A mai napig beszélik egész Dél-Franciaországban, Észak-Spanyolországban és Olaszország észak-nyugati részén. Nagyon közel áll még a latinhoz. Az “Ai vist lo lop, lo rainard, la lebre” jelentése “Láttam a farkast a rókát és a nyulat”. A dal arról szól, hogy a szegényember, akinek már csak néhány sou-ja van, a maradék pénzét odadobja a táncoló állatoknak. Sajnos anyanyelvi énekestől nem találtunk felvételt, így az In Extremo és a Hollóének Hungarica kiejtésére alapoztunk. Ilyen formában nem a modern okcitánra, hanem inkább a középkori akcentusra hasonlít jobban.
Ugyanazokkal a közreműködőkkel, Maude Théberge és Patrycja Wojkowskával készült ez is. Hogyhogy? Szóltál a lányoknak, hogy készülhetne még egy dal? Ennyire jók voltak a visszajelzések? Ez lehet egy állandó formáció, vagy ők megint „csak vendégek”?
Azt nem tudom milyenek voltak a visszajelzések feléjük, de nekik tetszettek a dalok. Amikor a Tri Martolod elkészült, mindketten mondták, hogy szóljak nyugodtan, ha van még dal. Szóltam. Nem állandó a formáció, ők vendégzenészek. Angolul cooperation-ek hívják ezt a zenei körökben. Vannak is ilyen gyűjtőoldalak, ahol profi zenészek, például énekesek hirdetik, hogy kooperálnának. Itt fel is van sorolva, hogy milyen tiszteletdíjért vállalnak pl. csak háttérvokált, vagy főéneket, komplett dalszövegírást, vagy létező szöveg eléneklését, énekdallamot kell-e írniuk, vagy az is kész, kereskedelmi forgalomba kerül-e a dal, vagy sem na meg kell-e videó, vagy elég csak a hang. Maude-ot például egy ilyen oldalon találtam meg annak idején. Maude és Patrycja is tudomásom szerint csak a zenélésből él, így jó reklám nekik minden ilyen kooperáció. Nyugodtan lehet őket keresni ez ügyben. Ha van idejük, biztosan tudnak segíteni bárkinek a fiókban rejlő dalaik megvalósításában. Ilyen kooperációt amúgy Robi, Dani és én is szívesen vállalunk, megjegyzem. Maude YouTube csatornája itt, Patrycja csatornája pedig itt, mindkét linken találtok elérhetőségeket is.
Ez ugyanúgy folk-rocknak határolható be, mint például a Tri Martolod? A hangzásvilág nagyon hasonló. Esetleg ez lehet a „végleges” vonal?
Igen, ez is folkrock. Mindenféle zenét szeretünk a Queen-től a Pink Floyd-on át a Nightwishig, így mi se ragadunk le csak egyfajta zenei stílusnál. A The Wolves are coming is power metál volt inkább, míg a Tri Martolod és az Ai vist lo lop inkább folkpunk.
Tervben van élő fellépés, ha például meghívnak titeket valahová? Egyáltalán ez így szerinted megvalósítható, ugyanilyen élvezhető módon, úgy, hogy Maude és Patrycja távol élnek tőletek?
Nincs tervben, megmaradunk egyelőre a youtuberkedésnél. Igen, a távolság miatt is van ez, na meg az miatt is, hogy rengeteg pénzbe kerülne egy ilyen koncertet összehozni. Ha lesz majd egyszer lehetőségünk egy nagy koncertet adni, akkor mindenképp meghívnánk rá mindenkit, aki részt vett a projektben. Ebben a közönség segítségét is kérjük, támogassatok minket, ahogy csak tudtok, hogy minél több dalt tudjunk készíteni és összehozzuk az albumot. Minden önköltséges sajnos és nagyon drága. 1-1 dal akár félmillióba is kerülhet ha mindent beleszámolok, a tiszteletdíjak, a hangmérnök munkája, a stúdiófelvételek, vagy ha otthon vesszük fel, akkor a stúdióeszközök beszerzésére megy el minden és még a videókról nem is beszéltünk. Sajnos csak úgy tudunk haladni, hogy amire van pénz, ezért is haladunk ilyen lassan. Én is több munkát vállalok, pl. a munkaidő után gitároktatással foglalkozok, esténként pedig Twitch-en streamerkedek és kalapozok/tarhálok, hogy összegyűljön mindig a pénz a következő dalra.
A zenekar előző klipje a Tri Martolod:
Hogy készült a klip? A covid helyzet maitt készült el ennyire sokára az előző kettőhöz képest? Hogy oldottad meg, így, hogy te még csak nem is Kaposváron élsz, ahol Dani és Robi?
Megfogtad a lényeget, a covid miatt valóban 1 évet csúsztak a dolgok. A lányok már tavaly februárban elkészültek a saját felvételeikkel, ezután időzítettük be, hogy tavasszal elutazok Kaposvárra és megcsináljuk Danival és Robival is a hangot és a videókat. A Tri Martolod bár jobb lett képminőségben a The wolves are coming-nál, mert jobb fényeket használtunk, de még mindig nem volt az igazi. Több kritikát is kaptunk ez miatt. A megoldást tudtam, vagy profi stábot bérlek, (ez egy ekkora videónál, vágással, színezéssel, hangmérnöki munkával mindennel együtt 200.000 és 500.000 Ft között lett volna), vagy veszek egy jobb kamerát, pl. egy Panasonic DMC-G7K-t, ami tud 4K-t is, de ez is 180.000 forint, ezért azt gondoltam, ez álom marad. Erre beütött a krach. A helyzet úgy adódott, hogy a sulit is bezárták, otthonról dolgoztam kb. másfél hónapot. Ez alatt az idő alatt rengeteget tudtam spórolni, nem kellett buszbérlet, kevesebb lett a telefonszámlám, többet tudtunk itthon főzni és egyebek… Gondoltam, egyszer élünk és itt a világvége, most vagy soha, elkezdtem beszerezeni a megfelelő eszközöket.
Nyárra szép lassan felszereltem a kis házi stúdiómat. A kamerát is megtudtam venni használtan, így azt is olcsóbban, de beszereztem állványokat, zöld hátteret, softboxokat is. Végre a vírus is kicsit lecsillapodott nyárra, így lehetett utazni. Ősz elején sikerült a fuvart megszervezni, fogtuk a nagy halom cuccot és levittünk mindent Kaposvárra a próbaterembe. Ott akkor 2 nap alatt, lázas tempóban fel tudtunk venni néhány dalt és tudtunk készíteni pár dalhoz videót is. Sajnos minden tervezett dalra nem jutott idő. Ezek közül az Ai vist lo lop volt az egyik, amit teljesen megtudtunk valósítani. Visszautaztam haza és már küldtem is a masterelésre a felvételeket egy profi stúdióba. Ez a Rock out próbaterem és stúdió. Fantasztikus munkát végeztek amúgy, ők is a legnehezebb körülmények közt, hiszen folyamatosan zárva kellett tartaniuk, alig volt megélhetésük. Ekkor viszont megint súlyosodott a covid, én bejártam már az iskolába, rengeteg emberrel érintkeztem, hát meg is betegedtem novemberben és jó 2 hónapig beteg voltam. Három hétig lábra se tudtam állni. Nagyon elkapott.
Eközben történt, hogy a masterelési munkák zajlottak és küldték nekem a felvételeket, hogy hallgassam meg, mit kellene módosítani, de olyan beteg voltam, hogy konkrétan nem bírtam meghallgatni a felvételeket se, fizikailag fájt. Januárra lettem jól, újra el tudtam járni a suliba dolgozni. A mastereket ekkor tudtam meghallgatni, kicsit dolgozott még rajta a hangmérnök, kiigazítgattunk pár dolgot. Nagyon sokáig tartott, amíg újra visszaszoktam a normális életbe a betegség után, márciusra tudtam utolérni magam a munkahelyen is. Ekkor nekiálltam és a jobb minőségű videóinkhoz megtanultam 1 hét alatt egy profibb videóvágó kezelését. Ezután pár nap alatt megtudtam vágni két videónkat is, aztán még színezgettem kicsit őket, meg javítgattam a minőséget. Az Ai vist lo lop-ot készítettük el előbb, így az került előbb nyilvánosságra. Hihetetlen, hogy még egy ilyen kis amatőr youtube produkció is mennyi szervezésbe, pénzbe, munkába kerül.
Aki egy jó, dallamos, kelta hangzású folkmetált szeretne hallani, az most ide figyeljen!
Folkmetál és magyar zenekar? Nem nagyon tudunk bandákat sorolni, nem is vagyunk otthon a témában, ezt viszont hallanod kell. Mielőtt sebesen távoznál a “folkmetál” és “kelta” címszavak láttán, szeretnénk mégis csak meggyőzni arról, hogy hallgasd meg. A Kick Your Heart sok éves zenekari pályafutását maga mögött hagyva projektként él tovább, Tamasóczki Bence zeneszerző koncepcióját váltva valóra.
Milyen formában lehet titeket támogatni? Láttam, hogy streamelsz, és ott lehetőség van adományozni. Ez mind a zenei projektekre, klipekre megy? Kérlek, mesélj kicsit részletesebben, hogy jött az ötlet, hogy Twitchen streamelsz, és mennyire gondolod ezt komolyan? Hiszen nagyon sokan ebből élnek, mint tudjuk.
Nagyon nagy szükség van most minden támogatásra. Ugye mint mondtam, hihetetlen mennyi pénzbe kerül minden. A stúdiómunka, a felszerelések, beleértve a hangszereket is, azok karbantartását, az utazási költség, amennyit eltelefonál ilyenkor az ember, aztán a videó elkészítése és végül a reklámozás. Szeretnénk majd megvalósítani, hogy mindent profi stúdióban vegyünk fel és profi videós stábbal készítsünk klipet. Szeretnénk egy komplett albumot is évek óta összehozni, de hát ilyen lassan haladunk az anyagi okok miatt. A Twitch-et én nagyon komolyan veszem, mert ezt tartom a legjobb útnak, hogy a zenéink megvalósításához a közönség támogatását kérhessük. A csatorna neve kickyourheart_gaming, itt lehet cheer-eket, biteket küldeni, de van egy streamlabs link is, ahol tip-eket lehet küldeni, ezzel közvetlenül is lehet minket támogatni. Minden támogatást amit a közönség küld, a zenéink megvalósítására használunk fel.
Mik a jövőbeni terveitek? Hol látod magatokat, mint Kick Your Heart 5 év múlva?
Ha minden jól megy és a közönség is megtámogat minket, 1 éven belül meglesz az album. 5 éven belül talán már lesz több albumunk is és az a bizonyos élő koncert is összejöhet. 😀 Amúgy pár hét és jön a következő dal is! 😊