A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább sérült márka világszerte. A spektrum másik végén a Fiat áll, amelyet hazánkban a legkevésbé érnek közúti balesetek. 2023 káradatainak tanulmányozása alapján a kutatás azt is feltárta, hogy a Mercedes-Benz, a Kia és az Audi rendelkezik a legmagasabb kárértékkel.
A carVerticalon ellenőrzött BMW-k 73,9%-át érte már sérülés. A Skodák (69,5%), a Volvók (68%), a Fordok (62,6%) és a Hyundai-ok (62%) is gyakran megsérülnek, ami azt sugallja, hogy a vevőknek elővigyázatosnak kell lenniük ezen használtautók vásárlásakor. A BMW egyébként nemcsak Magyarországon, hanem a világ számos más országában is a leginkább sérült járművek listájának élén áll.
„A BMW nagyon keresett autómárka, de annak ellenére, hogy felkapott járműgyártó, a régebbi és megfizethetőbb modelleket gyakran fiatal és tapasztalatlan sofőrök vásárolják. Emellett a biztosítótársaságok szerint a BMW sofőrjei hajlamosabbak a kockázatvállalásra vezetés közben. Így nem csoda, hogy a BMW áll azon autómárkák listájának az élén, amelyeket a leggyakrabban ér káresemény” – magyarázza Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
Azok az autók, amelyek a múltban súlyosan megsérültek, érzékenyebbek lehetnek az alkalmi meghibásodásokra, és alapos javítást igényelnek. Arról nem is beszélve, hogy bizonyos esetekben a biztonságukra is hatással lehet egy múltbeli baleset. Egy jármű történetének online feltárása csökkenti egy rossz vétel valószínűségét, ami aztán gyorsan elnyelheti a pénzünket.
Az autótulajdonosoknak azért is ellenőrizniük kellene járműveik történetét, hogy megtudják, nincs-e az autón olyan rejtett sérülés, amelyet alaposan ki kell vizsgálnia egy szerelőnek. Sokkal egyszerűbb eladni egy autót tiszta történeti jelentéssel és úgy tárgyalni a vevőkkel. Magyarországon a Fiat autók sérülnek meg a legkevésbé – a carVerticalon ellenőrzött Fiat járművek mindössze 41,8%-ának volt valamilyen sérülése. Nem sokkal marad el tőle az Opel (47,7%), a Nissan (48,07%), a Renault (48,14%) és a Mazda (48,8%) sem.
Egyes autókat gyakrabban éri kár
Ami a kárfeljegyzéseket illeti, néhány járműmárka magyarországi előzményjelentésében több incidens is szerepel. „Teljesen átlagos, hogy egy autó 5 évente egyszer balesetet szenved. A balesetek száma a futott kilométerrel is összefügghet. A többszörösen súlyos károkat szenvedett járművek tulajdonlása vagy karbantartása azonban gyakran problémás. Meglepő módon a carVertical azt találta, hogy idén a legtöbb káresemény egy Volkswagen Passatnál történt. Ennek a járműnek a jelentésében 32 káreset szerepelt” – mondja Buzelis.
A legkevesebb baleset a Fiat járműveket éri a carVertical adatai szerint, ezt követi a Renault, a Kia a Citroen, és a Nissan. Ezek a gyártók olyan gazdaságos autók gyártására helyezik a hangsúlyt, amelyeket a sebességrajongók jellemzően elkerülnek, így ezek a járművek ritkábban szenvednek balesetet.
A Mercedes-Benz, a Kia és az Audi autók rekordokat döntenek a legdrágább károk tekintetében Magyarországon, ezek javítási költségei is jelentősebbek. A felsorolt márkák közül mindegyik átlagos javításra fordított költsége meghaladja az 1,1 millió forintot. Bár egy kisebb ütés miatt nem kell aggódni, amikor autót szándékozunk vásárolni, a nagyobb károkat fontos megbeszélni egy hozzáértő szerelővel, hogy elkerüljük a jövőbeni problémákat.
Bár Magyarországon nem túl népszerűek, világszinten az olyan prémium márkák mint a Dodge, Porsche vagy Tesla az 1,8-2,2 millió forintos átlag javítási költségen mozog még a kisebb károk javítása esetén is. De hát erre szokták mondani: akinek van pénze majomra, annak banánra is legyen.
A módszertan:
A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2022 és 2023 októbere között beszerzett tényleges autótörténeti jelentéseket vizsgálta. Az ezekben szereplő károkat autómárkánként összesítette, elemezte, százalékolta és rangsorolta. Az autótörténet-ellenőrzések millióinak feldolgozása lehetővé teszi a vállalat számára, hogy betekintést nyerjen a használt autók piacának trendjeibe, összefüggéseibe és előrejelzéseibe.