Ez egy lose-lose szitu. A streaming szolgáltatások ára egyre csak emelkedik. A Netflix, a Hulu, a Disney Plus, az ESPN Plus és az Apple TV Plus idén mind áremelést jelentett be, ami azt jelenti, hogy kénytelenek vagyunk több pénzt fizetni azért, hogy továbbra is élvezhessük a szolgáltatást. De miért emelkednem az árak? Köze van az ukrán-orosz konfliktushoz? A válasz röviden: nem. Ez egy természetes piaci folyamat, lentebb jobban kifejtjük.
Az igazság az, hogy ez a tendencia nem fog egyhamar megállni. A streaming szolgáltatásoknak emelniük kell az áraikat, vagy reklámokat kell bevezetniük, ha meg akarnak felelni a befektetők elvárásainak. Csak azt kockáztatják mindeközben, hogy közben elveszítik azokat az előfizetőket, akik nem akarják kifizetni ezeket a megemelt árakat. 2011-ben egy normál Netflix-előfizetés még olcsóbb volt mint ma, de a díjak évről-évre kúsztak felfelé, a vállalat pedig ezt az új exkluzív tartalmak és funkciók hozzáadásával magyarázta.
De a Netflix nincs egyedül. A Hulu tavaly emelte először a hirdetésekkel támogatott előfizetésének árát, és a fiatalabb szolgáltatások, például a Disney Plus és az Apple TV Plus (mindkettő 2019-ben indult), mind emelték az áraikat idén. Ahogy a streamingszolgáltatások egyre több pénzt fektetnek a tartalomgyártásba és a licenszekre, nem profitálnak annyira az új előfizetők gyarapodásából, sőt, a Netflix konkrétan veszített is előfizetőket. A Kantar adatelemző csoport szerint 2021 decemberében az amerikai háztartások 85 százaléka volt előfizetve valamelyik streaming szolgáltatásra. Ez a szám csak 2 százalékkal nőtt 1 év alatt, így nem sok hely maradt a növekedésre.
A korai időszak, a “földszerzés” véget ér. Egy olyan fázisba érkezünk, amikor a szolgáltatóknak be kell bizonyítaniuk a befektetőiknek, hogy életképes üzleti modelljük van
mondta Eric Schmitt, a Gartner kutatási igazgatója és elemzője a The Verge-nek
Ráadásul az olyan szolgáltatások, mint a Netflix, nem profitálnak a tartalmak más platformokra történő licenceléséből. A Netflix eredeti tartalma kizárólag a saját szolgáltatásához tartozik, és fizet azért, hogy más stúdiók tartalmainak jogait a platformján használhassa. Ez és a fentebb említett előfizetői csökkenés miatt döntött úgy, hogy bevezeti az olcsóbb, de reklámokkal tűzdelt csomagját, amire előzetes hírek szerint nincs túl nagy igény, úgyhogy könnyen előfordulhat, hogy ez sem fogja kihúzni a platformot a bajból. Emellett, mint az a TheVerge cikkéből kiderült, 17 milliárd dolláros felső határt szabott a 2023 -as tartalomgyártásnak, úgyhogy nagyon úgy fest a dolog, hogy talán az újabb filmek és sorozatok tömeggyártása is lelassulhat.
Az Apple TV Plus hasonló helyzetben van, mint a Netflix, mivel csak az előfizetők megnyeréséből szerez pénzt – nem pedig a tartalom licenceléséből, amelynek létrehozására pénzt költ. Az Apple a múlt hónapban emelte az árakat az Egyesült Államokban, minden szolgáltatásában, így az Apple TV Plusban is, “a licencköltségek növekedésére” hivatkozva. Bár a vállalat még nem fordult a reklámokhoz, hogy enyhítse e költségek egy részét, szinte biztos, hogy fog.
A megkérdezett szakember szerint elkerülhetetlen, hogy mindenhol legyen reklámos előfizetői csomag, és abban is biztos, hogy a legtöbbjük a negatív hírekkel ellentétben pozitív eredményt tud majd felmutatni ezzel kapcsolatban, már ami a bevételeket és előfizetők számát jelenti. Több pletyka is keringett már az Apple TV Plus reklámok beépítésének lehetőségéről, a DigiDay egy friss jelentése szerint az Apple tárgyalásokat folytat médiaügynökségekkel arról, hogy reklámok kerüljenek a szolgáltatásba. A Bloomberg szerint a Major League Soccer meccsek közvetítésére kötött megállapodás köré egy reklámhálózatot is építenek.
De még ha egy streaming szolgáltatás némi extra pénzt is termel a tartalmak más platformokra történő licencelésével, ez egy másik problémát is jelent, amely szintén áremelkedést eredményez. Vegyük például a Disney-t, amely a Disney Plus és a Hulu filmadatbázisának feltöltéséhez sok saját tartalmat használ.
A streamingszolgáltatások ára hamarosan tükrözi a gazdasági realitásokat és a tartalom előállításához és terjesztéséhez szükséges költségeket. Úgy gondolom, hogy a piac kezd felzárkózni e költségek alapvető fizikájához.
mondta Schmitt a TheVerge kérdéseire
Bár a Disney Plus az elmúlt hónapokban 9 millió előfizetővel bővült az Egyesült Államokban, a “programozási és gyártási költségek növekedése”, valamint a közvetlenül a streamingbe kerülő mozifilmek hiánya miatt még mindig 1,5 milliárd dollárt veszített a közvetlen fogyasztói bevételekbő. De míg a legtöbb szolgáltató azért emeli az árakat, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy benyelje, más szolgáltatás csak azért emel mert mindenki más is ezt teszi. Ez utóbbit a Paramount pénzügyi igazgatója, Naveen Chopra, ismerte el.
Sok ilyen cégnek mindig is az volt a terve, hogy alacsony bevezető árral csábítsa be az embereket, majd feljebb tornázza a dolgokat (a Disney különösen nyíltan beszélt erről), de ahogy az árak tovább emelkednek, várhatóan sokan lesznek olyanok, akik egyszerűen otthagyják majd.
(Forrás: TheVerge)