Már nem is bírnánk okoseszközök nélkül. A mobilunk kivált egy csomó más egyéb eszközt, az okostévénk mindent IS tud ami a szórakozásunkat garantálja, illetve egyre elterjedtebbek az okosotthon eszközök, noha teljesen felokosítani egy lakást egyelőre kissé drága mulatság. De mi van amikor elhagyjuk az otthonunkat? Nos, általában (főleg hazánkban) sajnos közel sem találkozunk azzal a technológiai szinttel, amire igazán vágyunk. Legalábbis a legtöbben.
Szóval a smart city akkor jöhet létre, illetve akkor működik hatékonyan és valódi okosvárosként, mikor az adott város technológiai felkészültsége és igénye találkozik a város technológiai infrastruktúrájával, leegyszerüsítve és megkönnyítve a mindennapokat, közreműködve a közlekedésben, ügyintézésben, de mindezt úgy, hogy az közben egy biztonsági védőhálót is képez a város polgárainak, minden szempontból. Röviden, minden sarkon, minden lépésnél tökéletesen kiszolgálja az igényeket és ezt még használni is tudják, tehát nem egy technológiai analfabéta és kiöregedett társadalmat akarnak vele terhelni. Ehhez pedig nem csak a lakóknak kell jól felkészültnek lennie, hanem főleg a város inftrastruktúrájának, például a települést teljes mértékben lefedő internetes és wifi, illetve IoT hálózattal. Az IoT, aki nem tudná, internet of things, azaz dolgok internetét jelenti, amikor szinte nulla várakozási idővel, nagy távolságokban képes bármi-bármihez csatlakozni. Nem könnyű egy ilyet működtetni, sok úgynevezett okosváros pedig nem is tudja megugrani a szintet, de ez politikai fogásnak éppen elég számukra, lehet nagy mellénnyel azt harsogni, hogy felokosították a városokat egy-egy ciklus alatt. Nézzünk néhány példát olyan eszközökre, melyek már gyakorlatilag készen állnak a felhasználásra, és könnyű integrálásával sokkal eredményesebben működhetnének a magyar települések is.
A szerb Strawberry Energy
A szerb találmány egy pofonegyszerű szerkezet, és biztosak vagyunk benne, hogy még száz hasonló van a világon. A lényege, hogy nem csak árnyékot ad a forró nyári napokon például, hanem az energiaforrása napelemekkel biztosított, eközben pedig internettel látja el a megpihenő lakosokat. Minden városba eperfákat akarunk!
FixMyStreet
Egy olyan nem túl bonyolult közösen használható platform, ahol a lakók és a várost üzemeltető cégek percek alatt információt cserélhetnek egymnással, és mobilos alkalmazás is van hozzá. A lényege, hogy pillanatok alatt, fényképpel és utcanévvel mellékelve jelezhetőek az úthibák, törött padok, és sorolhatnánk még mennyi minden, de persze a legoptimálisabb felhasználására csak az adott város illetékeseinek fantáziája szab határt. Egy sokrétű, de annál egyszerűbb platform. Nem is értjük, miért nem használják mindenhol.
IC Realtime
Rengeteg településen működik jobb, vagy kevésbé hatékony kamerarendszer, ezek közös problémája az, hogy csak nehezen visszakereshetőek azok a képkockák, amikre a hatóságoknak valóban szüksége van. Viszont van egy remek és innovatív megoldás, ez az IC Realtime, ami egy mesterséges intelligenciával ötvözött keresőszoftverrel, kulcsszavak alapján leválogatja az illetékes hatóságoknak amire szükségük van.
SolaRoad
A holland mérnökök kitettek magukért, hollandiában egy 76 méteres járdaszakaszba napelemeket építettek, ezzel közel 3000 kWh energiát termel évente, ami egy komplett háztartás egyéves energiafelhasználásának felel meg. Azóta autóutakba épített hasonló megoldáson dolgoznak, ez viszont egyelőre különböző kihívásokkal jár. Bár ez éppen nem egy 100% -ban kész koncepció, mi látunk benne lehetőséget, akár járdához használva is.
Azért itthon sem reménytelen minden:
Itt van hát a közlekedés jövője, méghozzá Magyarországon
Azok, akik még mindig az 5G -től rettegnek, jobb, ha rögtön be is zárják ezt a cikket, mert megemészthetetlen technológiai innovációról beszélünk, aminek az alapja éppen a közel nulla válaszidős kommunikációs eszközök, járművek és minden egyéb között. “Minden rákkeltő” egy helyen… Szóval, ott tartunk, hogy a Magyar Közút úgy beszél az új közlekedési rendszerekről, mintha napokon belül bevezetnénk.
ParkWhiz
Ennek a lényege, hogy egy alkalmazás segítségével már jó előre ellenőrizheted, hogy hány parkoló áll szabadon ott, ahová tartasz, illetve le is foglalhatod és azonnal ki is fizetheted a parkolóhelyedet a megadott időre. Ez valószínűleg valamivel nagyobb beruházás, általában csak zárt parkolókban létesíthető és nyilván valamilyen módon ellenőrizni is kell.
BlindSquare
A vakok és gyengénlátók számára már nem csak kutyás segítség létezik és nem is csak magukra számíthatnak, hanem applikáció segíti őket a tájékozódásban. A több nyelvet is támogató, GPS alapú alkalmazás úgy irányítja az embereket, hogy közben egyéb információkkal is szolgál forgalmi adatokról, folyamatban lévő építkezésekről és egyéb olyan eseményekről, amelyek bármilyen akadályt képezhetnek. Az app a Foursquare és OpenStreetMap adatait használja ahhoz, hogy még részletesebb legyen a vezetés.