A héten a Honda váratlanul bejelentette, hogy 2021 után már nem fog tudni motorokat gyártani a száguldó cirkuszban. A probléma, hogy jelen pillanatban két csapat szezonbeli indulása is ezen múlik a 2022 -es idényben.
Miután a Concorde-egyezményt sikerült eláírni a következő 5 évre, azt gondoltuk, már nem történhet nagy baj a Forma-1 -ben. De mivel a motorgyártás egy ettől kicsit függetlenebb műfaj, így a japán cég gyakorlatilag nincs semmihez kötve, csak ahhoz a fix szerződéshez amit jelenleg tartanak a csapatoknak. Szóval a Honda hivatalosan is megerősítette, hogy 2021 után kivonul, mint motorgyártó, erre pedig a vállalati források átcsoprotosítása miatt volt szükség. Mivel a japán gyár is beáll azoknak a sorába, akik elkötelezték magukat annak a célnak a megvalósulására, hogy 2050 -ig karbonsemlegesek legyenek, nyilvánvalóan prioritást élvez.
Mi az a Concorde-egyezmény? A Concorde-szerződést először 1981 vetette papírra az F1 tulajdonosa, az FIA és az akkori mezőny. Ez a dokumentum nagy vonalakban egy olyan kereskedelmi szerződés, ami meghatározza, hogyan osztja szét az éves bevételeit a sorozat a csapatok között. A 2017 óta a Liberty Media tulajdonolja a jelenlegi Formula-1 -et, és ez az első, hogy ők is beleszólhattak ebbe az egyezménybe. Az évek óta húzódó tárgyalássorozat egyik legfontosabb pontja az, hogy költségplafont vezettek be minden csapatnál, ez pedig kiegyenlítettebbé teheti a versenyt, mert nem lesz olyan nagy különbség abban, hogy melyik csapat mennyit tud fejlesztésekre költeni.
A Honda mindenképp egy jelentős szereplője volt, még ha csak kisebb sikereket is értek el. 2015 -ben a McLaren partnereként tértek vissza, azonban nem tudták biztosítani a megfelelő erőforrást, ezért 2017 -ben már szerződést is bontottak. 2018 -ban a Toro Rosso partnerei lettek, majd 2019 -ben a Red Bull-lal szerződtek. Bár a Honda már múlt évben pedzegette a kivonulást, úgy döntöttek még egy évvel meghosszabbítják a szerződést a két jelenlegi partnerükkel, de az F1 károsanyag-kibocsátást a nullára szorító tervével, valamint a szintetikus üzemanyagokra való fokozatos átállásával sem tudta meggyőzni őket.
Még Verstappen is leléphet
Mint kiderült, Max Verstappen szerződésében van egy a motorgyártóra vonatkozó záradék, ami azt jelenti, hogy a Honda kivonulásával akár még Max Verstappent is elbukhatja a Red Bull, ami elég fájó lenne nekik, mert a fiatal nem a legrosszabb versenyzők közé tartozik, mi bízunk benne, hogy még a dobogón is állandosíthatja a helyét pár éven belül. Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója éppen nem rég nyilatkozta, hogy tisztában vannak azzal, hogy Max alá egy olyan autót kell rakni, amivel még nagyobb eredményeket érhet el. Hát valószínűleg nem erre számítottak, most lehet keresgélni.
Viszont, hogy ne csak rossz híreket közöljünk, annyit lehozott a nemzetközi sajtó, hogy a Renault jelezte, 2022 -től gyártana motorokat a Red Bull és az AlphaTauri számára, meg amúgy is visszatérnek egy saját csapattal, mely az Alpine nevet viseli majd. Mivel az FIA szabályzata kimondja, hogy a motorbeszállító nélkül maradt csapatoknak azoknak kell gyártani, akik a legkevesebb csapatot szolgálnak ki vele, így evidens, hogy a Renault jó eséllyel megnyeri ezt a lehetőséget. Cyril Abiteboul ugyanakkor leszögezte, hogy a Red Bull ezidáig nem jelentkezett náluk, de az FIA szabályainak és kötelességeiknek eleget tesznek, ehhez viszont mindenképp arra van szükség, hogy hivatalosan kérjék fel őket a gyártásra.
(Forrás: M4Sport, F1Világ, Formula.hu)