Egyre széleseb körben terjednek el az elektromos autók, és az elsődleges érv azoknak, akik el sem tudják képzelni mennyivel élhetőbb alternatíva az elektromos autókra váltás, hogy az akksi csak gyűlik és gyűlik majd valahol, így összességében épp olyan szennyező, mint a hagyományos üzemű gépjárművek. Pedig valószínűleg tévednek.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb becslései alapján 2030-ra globálisan el fogja érni a 140 milliót az elektromos járművek száma, ez azt jelenti, hogy a mostani tendenciát és akksi elhasználódást figyelembe véve 11 millió tonna elhasznált lítium-ion akkumulátor keletkezik majd világviszonylatban. Nyilván érdekel mindenkit, mi lesz ezekkel. Sokan a mai napig nem tudják, hogy van erre kidolgozott stratégia, ami nem csak egy-egy országban, de a világon mindenütt zajlik majd. Először is megvizsgálták, hogy egész pontosan mennyit bírnak mondjuk egy Teslában az akksik. A londoni Gatwick repülőtéren szolgálatot teljesítő taxik közül öt Tesla Model S 90D-t néztek meg tüzetesebben, ezek három év alatt egyenként 480 ezer kilométert futottak. Az autók akkumulátor kapacitása még mindig 82% -os (State of Health, SoH).
A Model S korábban futásteljesítmény nélkül, 8 év garanciát adott az akkumulátorokra, 2017-ben ezt nyolc év, vagy 240 ezer kilométerre módosították. Ha 70% alá esik az autó akkumulátorának kapacitása (=egy feltöltéssel megtehető hatótávolság 405 kilométer alá esik) garanciálisan cserélik. A Mercedes-Benz és a Jaguar már csak 160 ezer kilométerre ad garanciát. Szóval a londoni reptéren számított adatok alapján egy Tesla például 800 ezer kilométert képes megtenni, míg 70% alá esik a kapacitása az akksinak, ha nincs különösebb terhelésnek kitéve. Azt is megfigyelték, hogy az első 1-2 évben romlik sokat az akksik állapota, majd utána egyenletesen maximum 5% -ot évente, ami elég jó arány.
Két dologgal azonban máris sokkal jobban megőrizzük az akkumulátorok állapotát. A kisütés és a maximális kapacitásra töltés nem tesz jót az akkumulátornak, tehát ne hagyjuk 20% alá merülni és ne tültsük 80% fölé, hogy elkerüljük a problémát, illetve kerüljük a gyorstöltést, mert a cellák túlmelegedése károsítja azt. Ezeket figyelembe véve a a State of Health tovább kitolható, tehát még a Gatwick repülőtéren megállapított értékek is felülmúlhatóak.
Bár a szakértők azt mondják, hogy amikor már 70% alá esik a kapacitása egy akkumulátornak, már nem alkalmas autó meghajtására, még egy darabig fel lehet használni egyéb feladatokra. Többek közt „second life” energiatárolóként különféle akkumulátoros energiatároló rendszerekben (battery energy storage system, BESS) még simán elmegy legalább 50% -os állapotig, ezután már csak és kizárólag ipari alkalmazásokra használható biztonságosan. A BESS piac amúgy fellendülőben van. Az ausztrál Hornsdale Power Research, a maga 194 megawattórás kapacitásával három éven keresztül volt a világ legnagyobb akkumulátoros energiatároló rendszere, de tavaly a kaliforniai Gateway Energy Storage felülmúlta a maga 230 megawattórás kapacitásával.
Ez viszont mind semmi a Tesla által Moss Landingben tervezett, 730 megawattórás telepnek, de még ez is lóf*sz ahhoz, ami szintén Moss Landingben épül, ez egy 6000 megawattórás létesítmény lesz a Vistra Energy jóvoltából. Ezek a BESS rendszerek forradalmasíthatják a szél, víz és napenergia tárolását, majd ezeknek az újra felhasználását. Bár most még ezekben vadiúj akkumulátorokat telepítenek, de egyre több olyan létesítményt húznak fel világszerte, ahol már a second life akksik működnek, és meglehetősen jó hatékonysággal. Az áruk a kicsivel rövidebb élettartamuk miatt annyival kevesebb, hogy egyszerűen röhej, így nagyon gazdaságos, és még csak nem is szennyezi a környezetet pár év használat után.
Az Alapjárat autós magazin itthoni szakértőket is kérdezett a témában. Magyarországon az elektromos autók piaca eltörpül a nyugati trendekhez képest, de nem is dobnak ki akkumulátort. A legtöbb szakszervízben az esetlegesen meghibásodott energiatárolókat javítják, de általában egyszerűen visszaküldik a gyártónak, aki gondoskodik a többiről. Az összetört elektromos autókból kiszerelt akkumulátorokat azonban rendszerint magánemberek vásárolják meg, otthoni napelemes rendszereik energiatárolására vagy lakókocsikra szerelt napelemek használatához. Azt is hozzátették, hogy egy ma vásárolt elektromos jármű akkumulátora már 20 évig is használható az autóban, így jó eséllyel túl éli magát a kocsit. Az elmúlt néhány évben rohamtempóban fejlődött a technológia ezen a téren is.
Persze a Tesla sem hibátlan, sőt…
Valószínűleg MEGVAN, miért hibázik a Tesla amikor villogó hatósági járművel találkozik
Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálatot indított, a Tesla Y, X, S és 3-as modellek baleseteinek esetében, miután 17 ember megsérült, egy pedig meghalt, mert az önvezető funkcióval közlekedő járművek nekiütköztek rendőr, mentő vagy tűzoltóautóknak.
(Forrás: Alapjárat | Borító: @jannis_lucas)